Na negen maanden komt het totaal dit jaar nu uit op 323.797 registraties tegenover 285.113 stuks in dezelfde periode van 2016 – een toename van 13,6 procent. Dit en meer blijkt uit cijfers van RDC/CARmonitor, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau Aumacon.

Volkswagen verkocht in september weer eens de meeste nieuwe auto’s met de Golf als uitblinker. Ook over de eerste negen maanden gezien is Volkswagen (als merk) nog steeds de nummer één van Nederland. In het modellenrijtje heeft de Renault Clio na drie kwartalen echter nog steeds een voorsprongetje van 116 auto’s op de Volkswagen Golf.

Voor geheel 2017 staat de marktprognose inmiddels op een bescheiden jaartotaal van 410 duizend stuks, zeven procent boven het resultaat in dieptepuntjaar 2016 toen er een kleine 383 duizend nieuwe auto’s werden genoteerd. Het gemiddeld jaaraantal in de afgelopen tien jaren staat op 457 duizend stuks.
Het top-vijf merkenrijtje ziet er in september als volgt uit: 1. Volkswagen (3.833 stuks/10,7% marktaandeel in september), 2. Opel (3.725/10,4%), 3. Renault (3.098/8,6%), 4. Peugeot (3.028/8,4%) en 5. Kia (1.992/5,5%).

De vijf bestverkochte modellen in september zijn: 1. Volkswagen Golf (incl. Sportsvan; 1.266 stuks/3,5% marktaandeel in september), 2. Opel Karl (1.074/3,0%), 3. Renault Clio (1.048/2,9%) 4. Volkswagen Up! (942/2,6%) en 5. Peugeot 108 (816/2,3%).

Opgeteld over de eerste negen maanden zijn de bestverkochte merken dit jaar: 1. Volkswagen (34.171 stuks/ 10,6% marktaandeel), 2. Renault (29.750/9,2%), 3. Opel (27.610/8,5%), 4. Peugeot (23.831/7,4%) en 5. Kia (18.629/5,8%).

De bestverkochte modellen in de eerste negen maanden zijn: 1. Renault Clio (8.672 stuks/2,7% marktaandeel in de periode januari t/m september), 2. Volkswagen Golf (incl. Sportsvan; 8.556/2,6%), 3. Opel Karl (8.064/2,5%) 4. Volkswagen Up! (8.009/2,5%) en 5. Kia Picanto (7.896/2,4%).