Dat berekent de internationale organisatie van autofabrikanten OICA in Parijs. China nam met 29 miljoen voertuigen verreweg het grootste deel voor haar rekening. Die Chinese productie was dit keer echter slechts een bescheiden drie procent hoger dan een jaar eerder. In de Verenigde Staten daalde het aantal nieuwe auto’s en vrachtwagens met ruim acht procent naar een kleine 11,12 miljoen. Japan zag echter weer een stijging met meer dan vijf procent naar bijna 9,7 miljoen. In Mexico, altijd al op het netvlies van president Donald Trump, werden met ruim vier miljoen exemplaren 13 procent meer auto’s gebouwd dan in 2016.

Dichter bij huis komt de Duitse autoproductie met bijna 5,65 miljoen eenheden een kleine twee procent lager uit. Frankrijk zit met 2,23 miljoen stuks meer dan 6,5 procent in de lift terwijl Spanje met 2,85 miljoen iets terrein moest prijsgeven en in Groot-Brittannië de productie met 1,75 miljoen eenheden eveneens licht lager uitkwam. Dat de automarkt in Rusland weer is opgeleefd blijkt tenslotte uit het feit dat de productie daar met 1,55 miljoen stuks 19 procent hoger is uitgekomen dan in het voorafgaande jaar.