Skoda draait daarmee wat marge betreft een stuk beter dan de zuster-autobedrijven binnen de Volkswagen groep. Seat, dat het ook niet slecht doet, zit op niet meer dan 4 procent, het merk Volkswagen haalt 6 procent terwijl zelfs het goed presterende Audi 1,5 procentpunt achter blijft bij de Tsjechen.

Het succes van Skoda is vooral te danken aan de nieuwe modellen zoals SUV Kodiaq en de nieuwe Karoq terwijl ook al een stads-SUV in de vorm van de Vision X is aangekondigd. Daarnaast doet ook de vernieuwde Octavia het prima. Mede dankzij de gunstige prijsstelling concurreert Skoda daarmee echter steeds meer met de ‘eigen’ merken binnen Volkswagen AG, beweren boze tongen in autoland. Veel Skoda’s zijn goedkoper dan de vergelijkbare VW’s terwijl ze wel veel onderdelen delen.

Skoda’s worden nog altijd voornamelijk gebouwd in thuisland Tsjechië waar de loonkosten aanzienlijk lager liggen dan in de Volkswagen-fabrieken in Duitsland. "Wij zijn nooit een low cost merk geweest en zullen dat ook nooit worden," verdedigt directeur verkoop Alain Favey. Maar vooral dealers in Frankrijk verwijten VW dat ze met Skoda hun eigen merk kannibaliseren: "Nieuwe klanten voor een Skoda zijn klanten van Volkswagen. Dealers die beide merken voeren zijn ook eerder geneigd een Skoda bij de klant onder de aandacht te brengen omdat ze daar meer marge op vangen," aldus een woordvoerder van de Franse dealervereniging tegen economisch dagblad La Tribune.