Bestelautomarkt incasseert terugslag; maart 2018 in de min met 4,6%

In maart werden 7.838 nieuwe bestelauto’s afgeleverd, tegenover 8.220 stuks in maart 2017, een afname van 4,6 procent.

Bestelautomarkt incasseert terugslag; maart 2018 in de min met 4,6%

Dit en meer blijkt uit cijfers van RDC/CARmonitor, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau Aumacon. Deze daling komt als een verrassing; in de beide startmaanden van dit jaar ging de verkoop juist een handvol procenten omhoog.

Na drie maanden staat de verkoopteller echter nog steeds op winst. In de periode januari tot en met maart werden totaal 23.310 bestelauto’s verkocht tegenover 22.840 stuks in de eerste drie maanden van 2017 – een toename van 2,1 procent. Een en ander is nog geheel in lijn met de prognose voor 2018. Deze staat op 76 duizend stuks, ruim drie procent boven het resultaat van 2017. Vorig jaar werden in totaal 73.478 nieuwe bestelauto’s geregistreerd, het beste jaarresultaat sinds 2008.

Marktleider Volkswagen ziet haar marktaandeel in het eerste kwartaal met twee procentpunten dalen. Het merk noteert een marktaandeel in Q1 van 21,8 procent; vorig jaar in dezelfde tijd was dat nog 23,9 procent. Naaste concurrent Mercedes-Benz weet dit jaar echter ook nog niet te profiteren van de marktgroei; het marktaandeel daalt met bijna een half procent. Anders is dat gesteld met Ford (plek 3) en Peugeot (plek 5). Beide merken noteren dit jaar 11 procent verkoopwinst en pakken daarmee ieder circa een procent extra marktaandeel. Daartussenin maakt Renault pas op de plaats, het merk verkocht in Q1 precies evenveel bestelauto’s als in dezelfde periode van vorig jaar.

Binnen de top-10 is het voor de bestelautoafdelingen van Opel en Fiat nu even alle hens aan dek. Beide merken zijn thans de grootste verliezers binnen deze markt. Kleine spelers als Iveco en Toyota doen het daarentegen prima dit jaar met beide rond de 40 procent verkoopwinst.

De bestverkochte merken in de periode januari tot en met maart zijn: 1. Volkswagen (5.086 stuks/21,8% marktaandeel), 2. Mercedes-Benz (3.588/15,4%), 3. Ford 3.114/13,4%), 4. Renault (2.637/11,3%) en 5. Peugeot (2.308/11,0%).

Bestelautomarkt incasseert terugslag; maart 2018 in de min met 4,6% - Automobielmanagement.nl

Bestelautomarkt incasseert terugslag; maart 2018 in de min met 4,6%

In maart werden 7.838 nieuwe bestelauto’s afgeleverd, tegenover 8.220 stuks in maart 2017, een afname van 4,6 procent.

Bestelautomarkt incasseert terugslag; maart 2018 in de min met 4,6%

Dit en meer blijkt uit cijfers van RDC/CARmonitor, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau Aumacon. Deze daling komt als een verrassing; in de beide startmaanden van dit jaar ging de verkoop juist een handvol procenten omhoog.

Na drie maanden staat de verkoopteller echter nog steeds op winst. In de periode januari tot en met maart werden totaal 23.310 bestelauto’s verkocht tegenover 22.840 stuks in de eerste drie maanden van 2017 – een toename van 2,1 procent. Een en ander is nog geheel in lijn met de prognose voor 2018. Deze staat op 76 duizend stuks, ruim drie procent boven het resultaat van 2017. Vorig jaar werden in totaal 73.478 nieuwe bestelauto’s geregistreerd, het beste jaarresultaat sinds 2008.

Marktleider Volkswagen ziet haar marktaandeel in het eerste kwartaal met twee procentpunten dalen. Het merk noteert een marktaandeel in Q1 van 21,8 procent; vorig jaar in dezelfde tijd was dat nog 23,9 procent. Naaste concurrent Mercedes-Benz weet dit jaar echter ook nog niet te profiteren van de marktgroei; het marktaandeel daalt met bijna een half procent. Anders is dat gesteld met Ford (plek 3) en Peugeot (plek 5). Beide merken noteren dit jaar 11 procent verkoopwinst en pakken daarmee ieder circa een procent extra marktaandeel. Daartussenin maakt Renault pas op de plaats, het merk verkocht in Q1 precies evenveel bestelauto’s als in dezelfde periode van vorig jaar.

Binnen de top-10 is het voor de bestelautoafdelingen van Opel en Fiat nu even alle hens aan dek. Beide merken zijn thans de grootste verliezers binnen deze markt. Kleine spelers als Iveco en Toyota doen het daarentegen prima dit jaar met beide rond de 40 procent verkoopwinst.

De bestverkochte merken in de periode januari tot en met maart zijn: 1. Volkswagen (5.086 stuks/21,8% marktaandeel), 2. Mercedes-Benz (3.588/15,4%), 3. Ford 3.114/13,4%), 4. Renault (2.637/11,3%) en 5. Peugeot (2.308/11,0%).