Van die bijna twee miljoen auto’s waren er, ondanks al het overheidsbeleid, nog altijd niet meer dan 82.000 elektrisch of hybride, deelt de CAAM ook nog mee. Over de eerste vier maanden van dit jaar komen de Chinese autoverkopen nu 4,8 procent hoger uit op 9,5 miljoen exemplaren.

Een opmerkelijk detail is dat Ford het ook op die grootste automarkt ter wereld buitengewoon slecht doet. In april verkocht dat merk niet meer dan 69.500 auto’s, dat is ruim een kwart minder dan een jaar eerder. Ford zelf wijt dat aan een tijdelijk tekort aan nieuwe modellen dat haar ook op andere markten parten speelt.

Verder komen uit China berichten dat Tesla daar eindelijk vaste voet aan de grond lijkt te krijgen. Tesla wil auto’s graag rechtstreeks verkopen aan de consument maar dat past niet in het huidige Chinese beleid dat buitenlandse fabrikanten altijd een partner uit China zelf moeten hebben. Nu is er echter een bedrijf, Tesla Shanghai Co, geregistreerd waaruit zou blijken dat Tesla mogelijk toch binnenkort haar auto’s aan Chinezen kan gaan slijten.