Nergens in Europa is de verkoop van dieselauto’s in Q1 harder omlaag gegaan dan in het VK. De markt aldaar noteert liefst een derde minder zelfontbranders, wat hard aankomt bij de autosector aangezien diesels normaal goed zijn voor de helft van de totaalmarkt. Dit dieseleffect dreunt dan ook door in de totaalcijfers: terwijl de autoverkoop in vrijwel alle Europese landen weer toeneemt neemt de afzet in het VK juist met meer dan 10 procent af.

De autosector heeft dan ook geen goed woord over voor het overheidsbeleid hieromtrent, zo bleek tijdens het CDX Event in Manchester. COO Nigel McMinn van megadealer Lookers (met 92 outlets de nummer 4 in de Aumacon Dealer Group Top-100 Europe) wees de beschuldigende vinger naar de Britse overheid. "Er wordt rondom diesel alleen onduidelijkheid en angst gecreëerd. Diesels zijn echter keihard nodig om de CO2-doelen te halen, maar niemand begrijpt iets van de metingen. Is Euro-6 nu schoner dan Euro-1, of juist andersom? De overheid zou veel meer correcte informatie moeten geven in plaats van de diesel te demoniseren." De Britse overheid besloot onlangs tot een verkoopverbod in 2040. "Dat de consument daar nu al zo heftig op reageert heeft ons ook verbaasd. De gevolgen voor het gemiddelde dealerbedrijf zijn dan ook niet te overzien, mede omdat ook de dieseloccasion onder druk komt te staan."

Nederland blijkt een uitzondering als het om diesels gaat. In het eerste kwartaal noteert ons land door de toegenomen afzet van zakelijke leaseauto’s juist een stijging van bijna 7 procent. Niettemin maakt de dieselafzet bij ons slechts een krappe 16 procent uit van de totaalmarkt.