Dit alles blijkt uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Hoe indrukkend de toename van BEV’s ook is, het totale marktaandeel van volledig elektrische auto’s blijft nog altijd klein. 

Marktaandeel blijft beperkt

Op 1 januari 2018 reden er in Nederland bijna 120.000 auto’s met een stekker rond, waarvan dus bijna 22.000 BEV’s. Het aantal plug-in hybride voertuigen (PHEV) nam toe met 1,6 procent naar 97.000 personenauto’s op 1 januari 2018. Het totale park van elektrische en plug-in hybride voertuigen nam in 2017 met bijna 9 procent toe. Ondanks deze groeicijfers is slechts 1,4 procent van alle personenauto’s in het totale Nederlandse personenautopark een elektrisch of plug-in hybride voertuig. 

Groot aandeel normale hybrides

De groei van het totale park van stekkerauto’s was het laatste jaar minder sterk dan voorgaande jaren, meldt het CBS. Van normale hybrides – auto’s met een brandstofmotor en elektromotor maar zonder stekker – waren er op 1 januari 2018 ruim 150.000 in Nederland: een toename van 12 procent ten opzichte van een jaar eerder. 

PHEV op zijn retour, BEV wint aan populariteit

Uit de cijfers van het CBS blijkt dat in 2017 8,200 nieuwe volledig elektrisch aangedreven personenauto’s werden verkocht. Dat is bijna twee keer zo veel als een jaar eerder. Het waren er voor het eerst ook meer dan het aantal nieuwe plug-in hybrides, waarvan er 1,800 verkocht werden. Een jaar eerder was dat aantal nog tien keer zo hoog. Een gevolg van de bijtellinggekte van toen. 

Kopgroep

Van alle in 2017 nieuw verkochte personenauto’s in Nederland was 2,7 procent een stekkerauto (BEV of PHEV). Daarmee behoort ons land nog steeds tot de kopgroep in de Europese Unie. Alleen in Zweden is het aandeel hoger. In 2014 en 2015 was het absolute aantal verkochte BEV’s en PHEV’s in Nederland het hoogst van alle EU-landen.

Bron: ZERauto.nl