De afzwakking wordt voor een flink deel veroorzaakt door de daling met bijna zes procent van de autoverkopen in Duitsland. Ook Italië, een andere grote automarkt, ziet de autoverkopen nu afnemen, in mei met bijna drie procent.

Over de eerste vijf maanden van dit jaar werden er in Europa nu een bescheiden 2,4 procent meer auto’s verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat dat cijfer toch nog positief is, is vooral te danken aan de Oost- en Midden-Europese landen die nog altijd een uitbundige groei laten zien. Zo kwam Roemenië afgelopen maand met een plus van 43 procent uit de bus en werden er in Hongarije weer 17,5 procent meer auto’s verkocht dan een jaar geleden.

Op de merkenlijst wist Jeep in mei meer dan dubbel zoveel auto’s te verkopen als in dezelfde maand vorig jaar. Ook Seat en Jaguar met beide een plus van ruim 25 procent, Lexus met 20 procent meer verkopen en op een meer bescheiden schaal Alfa Romeo met plus 10 procent staan alle flink aan de positieve kant. BMW, Mercedes, Audi en in wat mindere mate Citroën. En zien de verkopen teruglopen terwijl Nissan wat dat betreft de kroon spant met een daling van ruim 16 procent.