Die daling is volledig te wijten aan het feit dat partner Nissan 483 miljoen euro minder binnenbracht. De winst van Nissan kwam lager uit dan een jaar eerder door productieproblemen maar ook doordat het in de eerste helft van 2017 kon profiteren van een buitengewone bate uit verkoop van een dochterbedrijf.

De Franse autogroep realiseerde in deze zes maanden een omzet van nagenoeg 30 miljard euro, dat is 1,4 procent meer dan een jaar eerder. Het aantal verkochte auto’s lag met 2,07 miljoen ruim vijf procent hoger. Verder ging de operationele winst met 1,734 miljard ruim drie procent omlaag wat te maken had met niet nader gespecificeerde herstructureringskosten.

Bij de autodivisie daalde het operationele resultaat met 71 miljoen euro naar 1,215 miljard euro bij een omzet die met bijna 26,9 miljard een half procentje lager lag. Door dat al kwam de marge uit op 4,5 procent tegen 4,8 procent een jaar geleden. Die daling wijt Renault aan hogere grondstoffenkosten en de forse waardevermindering van met name de Argentijnse Peso met daartegenover hogere verkopen en lagere productiekosten. In de cijfers van de autodivisie is het Russische Avtovaz niet meegenomen, in de groepscijfers wel.