Onder de streep kwam het Duitse autoconcern lager uit doordat er nog eens 1,6 miljard aan voorzieningen voor dieselgate werd gereserveerd. Het totale ‘schadebedrag’ door het inmiddels bijna drie jaar oude schandaal is daarmee opgelopen naar 27,4 miljard euro, berekent financieel directeur Frank Witter.

Ondanks die goede cijfers waarschuwt VW toch dat de tweede jaarhelft een stuk slechter zal verlopen. Dat komt in de eerste plaats door de perikelen rond de nieuwe keuringseisen WLTP die, zoals VW al eerder heeft gemeld, tot vertragingen in de productie zullen leiden. "We zullen de fabrieken dagen stop moeten zetten," aldus CEO Herbert Diess. Verder begint ook de handelsoorlog, met in eerste instantie invoerheffingen op staal in de VS, de internationale autofabrikanten te treffen. Daarnaast geeft VW bij monde van Witter toe dat investeren in elektrische auto’s onvermijdelijk is maar wel stevig op de marge begint te drukken. "Het helpt om boetes vanwege de CO2 eisen te voorkomen maar voor de financiële resultaten is het een last."

Voor Diess alle aanleiding om als conclusie te zeggen: "We kunnen niet op onze lauweren rusten omdat er de komende kwartalen grote uitdagingen opdoemen, met name door de nieuwe WLTP testprocedure. Toenemend protectionisme vormt eveneens een uitdaging voor de wereldwijd geïntegreerde auto-industrie."