JLR doet het vooral slecht in China door de lagere verkoopprijzen en daardoor ingezakte marge. De verlaging van de invoerrechten op buitenlandse auto’s maakten de problemen juist echter doordat Chinezen daardoor de aankoop van een nieuwe auto wat uit hebben gesteld.

Wereldwijd verkochten de zustermerken met 145.510 exemplaren wel bijna zes procent meer auto’s maar in China zakte de afzet juist met vijf procent in. Omdat het bovendien om minder dure modellen gaat dan voorheen en er met name in China flink met kortingen gestrooid moest worden, daalde de omzet met bijna zeven procent naar 5,8 miljard euro.

CEO dr Ralf Speth is niet écht teleurgesteld: "We leden een verlies in het eerste kwartaal door de aangekondigde verlaging van de invoerheffing in China en geplande reducties van de voorraden bij de dealers. We ondervonden ook negatieve gevolgen van de onzekerheid over diesels in Europa alsmede van Brexit en de hogere dieselaccijns in Groot-Brittannië. We blijven gericht op verdere groei en tegelijkertijd kostenbesparingen en nemen de noodzakelijke stappen voor de toekomst. We verwachten dat de verkopen en financiële resultaten in de rest van het boekjaar zullen verbeteren."