Dit en meer blijkt uit cijfers van RDC/CARmonitor, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau Aumacon.

In de periode van januari tot en met juli werden totaal 49.701 nieuwe bestelauto’s verkocht tegenover 46.824 stuks in de eerste zeven maanden van 2017 – een toename van 6,1 procent. Een hoog en zelfs licht toenemend percentage van alle nieuwe bestelauto’s loopt op dieselbrandstof; in het eerste halfjaar was het dieselaandeel 96,2 procent, een jaar geleden was dat nog 95,9 procent. Elektrische bestelauto’s zijn daarentegen nog een zeldzaamheid; 0,8 procent marktaandeel in H1-2018 tegenover 0,5 procent in H1-2017.

Marktleider Volkswagen verkoopt dit jaar wel iets meer bestelauto’s (+3,3%) maar blijft onder de ‘overall marktgroei’. Het merk noteert dit jaar in zeven maanden tijd een marktaandeel van 21,3 procent; vorig jaar in dezelfde fase was dat nog 21,9 procent. Het marktaandeel van de nummer twee, Mercedes-Benz, daalt door de met 4,3 procent gedaalde verkoop naar een marktaandeel van 14,4 procent (was in januari t/m juli 2017: 15,9 procent). In de top-6 boeken alleen Ford (verkoop januari t/m juli +10,6% ) en Peugeot (+15,9%) groeicijfers die boven de marktgroei uitstijgen.

De bestverkochte merken in de periode januari tot en met juli zijn: 1. Volkswagen (10.583 stuks/21,3% marktaandeel), 2. Mercedes-Benz (7.136415,4%), 3. Ford 6.688/13,5%), 4. Renault (5.861/11,8%) en 5. Peugeot (5.306/10,7%).