Dit en meer blijkt uit cijfers van RDC/CARmonitor, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau Aumacon. De markt profiteert onder meer van de oplevende economie en enkele nieuwe merken.

In de periode van januari tot en met augustus werden totaal 55.205 nieuwe bestelauto’s verkocht tegenover 51.928 stuks in de eerste acht maanden van 2017 – een toename van 6,3 procent.

Marktleider Volkswagen profiteert dit jaar maar ten dele van de marktgroei, het merk noteert een groei van 3,4 procent. Het merk noteert dit jaar na acht maanden een marktaandeel van 21,1 procent; vorig jaar in dezelfde fase was dat nog 21,7 procent. De verkopen van de nummer twee, Mercedes-Benz, dalen dit jaar met 3,8 procent, waardoor het marktaandeel daalt naar 14,2 procent (was in januari t/m augustus 2017: 15,7 procent). De overige top-5 merken (Ford, Renault en Peugeot) boeken daarentegen groeicijfers die boven de marktgroei uitstijgen. De bestelautomarkt krijgt ook impulsen vanuit een aantal nieuwe toetreders. Truckfabrikant MAN en producent van elektrische voertuigen Van Blitterswijk blazen inmiddels met hun nieuwe bestelauto’s een aardige partij mee.

De bestverkochte merken in de periode januari tot en met augustus zijn: 1. Volkswagen (11.651 stuks/21,1% marktaandeel), 2. Mercedes-Benz (7.844/14,2%), 3. Ford 7.452/13,5%), 4. Renault (6.712/12,2%) en 5. Peugeot (5.789/10,5%).