Chinezen kopen minder auto’s in augustus

De verkopen van personenauto’s in China, de grootste automarkt ter wereld, zijn vorige maand met ruim 1,6 miljoen exemplaren 5,4 procent lager uitgekomen dan een jaar eerder. Dat was de tweede achtereenvolgende maand dat de Chinese automarkt een daling vertoonde, meldt de China Passenger Car Association.

Chinezen kopen minder auto’s in augustus

Vooral Amerikaanse autofabrikanten, Ford voorop, doen het een stuk slechter in China. In het kader van de handelsoorlog met de VS heeft Beijing de heffing op Amerikaanse auto’s fors verhoogd waardoor die auto’s een stuk duurder zijn geworden. Aan de andere kant zien Japanse merken als Toyota en Nissan hun verkopen in China nog altijd toenemen hoewel in een minder snel tempo dan begin dit jaar. Zowel Nissan als Toyota hebben onlangs ook aangekondigd de productiecapaciteit in Chinese fabrieken flink op te voeren om aan de toenemende vraag naar hun auto’s te voldoen.

Dat de groei er ook in China voorlopig uit lijkt te zien, is slecht nieuws voor de internationale autowereld. Ook in de Verenigde Staten, de tweede automarkt, verkopen veel merken minder auto’s dan voorheen. In Europa is de afgelopen daarentegen sprake geweest van een uitbundige groei maar die is vrijwel volledig te danken aan het eenmalige effect van de invoering van de WLTP-eisen per 1 september. Algemeen wordt verwacht dat de autoverkopen in Europa de komende maanden daarom lager uit zullen vallen dan een jaar geleden.

Chinezen kopen minder auto’s in augustus - Automobielmanagement.nl

Chinezen kopen minder auto’s in augustus

De verkopen van personenauto’s in China, de grootste automarkt ter wereld, zijn vorige maand met ruim 1,6 miljoen exemplaren 5,4 procent lager uitgekomen dan een jaar eerder. Dat was de tweede achtereenvolgende maand dat de Chinese automarkt een daling vertoonde, meldt de China Passenger Car Association.

Chinezen kopen minder auto’s in augustus

Vooral Amerikaanse autofabrikanten, Ford voorop, doen het een stuk slechter in China. In het kader van de handelsoorlog met de VS heeft Beijing de heffing op Amerikaanse auto’s fors verhoogd waardoor die auto’s een stuk duurder zijn geworden. Aan de andere kant zien Japanse merken als Toyota en Nissan hun verkopen in China nog altijd toenemen hoewel in een minder snel tempo dan begin dit jaar. Zowel Nissan als Toyota hebben onlangs ook aangekondigd de productiecapaciteit in Chinese fabrieken flink op te voeren om aan de toenemende vraag naar hun auto’s te voldoen.

Dat de groei er ook in China voorlopig uit lijkt te zien, is slecht nieuws voor de internationale autowereld. Ook in de Verenigde Staten, de tweede automarkt, verkopen veel merken minder auto’s dan voorheen. In Europa is de afgelopen daarentegen sprake geweest van een uitbundige groei maar die is vrijwel volledig te danken aan het eenmalige effect van de invoering van de WLTP-eisen per 1 september. Algemeen wordt verwacht dat de autoverkopen in Europa de komende maanden daarom lager uit zullen vallen dan een jaar geleden.