In totaal werden er 200.134 nieuwe personenauto’s geregistreerd. De Volkswagen merken liepen de grootste dreunen op, met een daling van 77 procent voor Audi, 75 procent voor Porsche en 62 procent voor Volkswagen. Aan de andere kant is Jeep de grootste winnaar want dat verkocht 80 procent meer auto’s dan in september 2017. Ook Mitsubishi en Jaguar doen het goed met beide een plus van rond de 35 procent.

Uit de statistiek van het Kraftfahrt Bundesamt KBA blijkt dat de pijn afgelopen maand nagenoeg gelijk verdeeld was over particuliere en zakelijke kopers. Verder is de daling bij diesel met 44 procent aanzienlijk groter dan bij benzinewagens. Het aandeel diesel bij nieuwe personenauto’s is daarmee in Duitsland nu gedaald naar net 29 procent.

KBA tekent ook aan dat de Duitse automarkt over de eerste negen maanden van dit jaar nog altijd een groei vertoont van 2,8 procent. Dat is echter wel minder dan bijvoorbeeld het Verband der Automobilindustrie had verwacht. Naast personenauto’s laten ook alle andere segmenten van de Duitse automarkt een scherpe daling zien. Bij bestelwagens liepen de verkopen in september zelfs met de helft terug.