Dit blijkt aan de vooravond van de Kampeer en Caravan Jaarbeurs in Utrecht uit cijfers van Bovag en KCI. De verkoop van tweedehands campers steeg met maar liefst 40,4 procent.

In 2007 reden in een heel jaar 1.803 nieuwe campers de showrooms uit en sindsdien schommelde het verkoopniveau tussen 1.100 en 1.500 per jaar. Vorig jaar steeg dat naar 1.751 en dit jaar zal de teller eindigen rond de magische grens van 2.000 nieuwe kampeerauto’s. Het complete park aan campers in Nederland blijft groeien en bedraagt momenteel ongeveer 115.000; een verdubbeling ten opzichte van tien jaar geleden. Eriba-Hymer verkocht dit jaar 221 nieuwe campers en is met een aandeel van 11,9 procent marktleider, op de voet gevolgd door Adria met 215 stuks en 11,5 procent. Op een afstandje volgen de merken Carthago (156), Knaus (138), Bürstner (136) en Capron (134). 

40 procent meer tweedehands campers

De markt voor tweedehands kampeerauto’s floreert tevens als nooit tevoren: tot en met september werden in Nederland 7.872 gebruikte campers door de vakhandel aan particulieren verkocht, oftewel een plus van 40,4 procent ten opzichte van de eerste drie kwartalen van 2017. De top-drie van tweedehands kampeerauto’s bestaat uit Eriba-Hymer (497 stuks), Bürstner (459) en Adria (439). Het aantal nieuwe caravans in de periode januari tot en met september dit jaar bedroeg 5.986 en dat is 2,2 procent minder dan een jaar eerder. Hobby, Fendt en Knaus zijn samen goed voor de helft (50,1 procent) van alle nieuwe caravans in Nederland. De verkoop van gebruikte caravans door de vakhandel liep 1,6 procent terug tot 10.093 in de eerste drie kwartalen, waarbij dezelfde drie merken bijna 40 procent van de markt bestrijken.