In totaal verkocht de groep de afgelopen maand 237.781 auto’s, slechts 0,8 procent minder dan een jaar eerder, wat betekent dat nu ruim zes procent van alle nieuw verkochte BMW’s of Mini’s elektrisch is.

De Nederlandse verkoopdirecteur Pieter Nota is tevreden met deze cijfers: "Tegen het licht van een combinatie van buitengewone uitdagingen hebben we stabiele verkoopcijfers neergezet. Het derde kwartaal stond in Europa zwaar onder invloed van marktverstoringen door de invoering van de nieuwe WLTP-testprocedure begin september. Omdat we vooruit hebben gepland voor deze overgang zijn vrijwel al onze modellen WLTP-type goedgekeurd en beschikbaar voor aflevering. Eén bijzonder positief aspect van onze prestaties blijft de groei bij elektrische voertuigen. September was wat dat betreft de beste maand ooit, waarmee we ook op ’t goede spoor blijven om dit jaar de 140.000 verkochte EV’s te bereiken."

Uit de cijfers blijkt verder dat BMW het in China ondanks de tegenwind daar nog altijd goed blijft doen. In september werden in dat land weer ruim 13 procent meer BMW’s aan de man gebracht. De Duitse fabrikant trekt de banden met haar Chinese partners voortdurend aan. Vorige week werd in dat kader weer een versterking van de samenwerking met Brilliance aangekondigd. De goede cijfers staan in schril contrast tot bijvoorbeeld Ford dat de afgelopen maand juist 43 procent minder auto’s aan de Chinezen wist te slijten.