WLTP geeft Europese automarkt een dreun

Zoals al verwacht werd heeft de Europese automarkt in september door de WLTP-perikelen een dreun opgelopen. Nadat er in augustus nog ruim 31 procent meer nieuwe auto’s werden verkocht duikelde de afzet de afgelopen maand weer met 23,5 procent in vergeleken met dezelfde maand vorig jaar. Over de eerste negen maanden blijft daarmee een groei van 2,5 procent over.

ING: stabiele omzet voor autobranche in 2020

Vrijwel alle Europese landen laten een daling in de dubbele cijfers zien, meldt autokoepel Acea. Roemenië spant de kroon met 73 procent minder verkochte auto’s gevolgd door Oostenrijk en Zweden met een min van rond de 40 procent. De grootste automarkt Duitsland moest echter ook een daling met ruim 30 procent incasseren. Slechts twee kleine markten, Kroatië en Cyprus, laten een bescheiden plusje zien.

Op de merkenlijst spant de Volkswagen Groep de kroon met 48 procent minder verkochte auto’s. Dat verbaast niet want Wolfsburg had al laten weten dat WLTP grote problemen veroorzaakte. Opmerkelijk is dat Nissan het er ook slecht van afbrengt met 45 procent daling, hoewel de Japanse fabrikant nergens over WLTP-problemen heeft gesproken. Fiat Chrysler Automobiles doet het ook slecht met 32 procent lagere verkopen waarbij vooral Alfa Romeo opvalt met een daling van 60 procent. Renault doet het weinig beter met een min van 27 procent. Voor de PSA-groep, dat al eerder stelde het nieuwe keuringsregime onder controle te hebben, bleef de schade echter beperkt tot een kleine acht procent.

Reacties

Wanneer vlak voordat een ingrijpende maatregel wordt ingevoerd eerst nog snel een grote plus wordt gerealiseerd (31% meer verkoop in augustus) is het niet vreemd dat we in de maand erna een terugval zien (-23,5%). We blijven immers koopjesjagers.

De stellingname van dit artikel is daarmee wat kort door de bocht. Pas op (iets) langere termijn zullen de WLTP effecten zichtbaar zijn (of geheel achterwege blijven).

Geplaatst door: Mark van Ringelestijn – bovitz op
WLTP geeft Europese automarkt een dreun - Automobielmanagement.nl

WLTP geeft Europese automarkt een dreun

Zoals al verwacht werd heeft de Europese automarkt in september door de WLTP-perikelen een dreun opgelopen. Nadat er in augustus nog ruim 31 procent meer nieuwe auto’s werden verkocht duikelde de afzet de afgelopen maand weer met 23,5 procent in vergeleken met dezelfde maand vorig jaar. Over de eerste negen maanden blijft daarmee een groei van 2,5 procent over.

ING: stabiele omzet voor autobranche in 2020

Vrijwel alle Europese landen laten een daling in de dubbele cijfers zien, meldt autokoepel Acea. Roemenië spant de kroon met 73 procent minder verkochte auto’s gevolgd door Oostenrijk en Zweden met een min van rond de 40 procent. De grootste automarkt Duitsland moest echter ook een daling met ruim 30 procent incasseren. Slechts twee kleine markten, Kroatië en Cyprus, laten een bescheiden plusje zien.

Op de merkenlijst spant de Volkswagen Groep de kroon met 48 procent minder verkochte auto’s. Dat verbaast niet want Wolfsburg had al laten weten dat WLTP grote problemen veroorzaakte. Opmerkelijk is dat Nissan het er ook slecht van afbrengt met 45 procent daling, hoewel de Japanse fabrikant nergens over WLTP-problemen heeft gesproken. Fiat Chrysler Automobiles doet het ook slecht met 32 procent lagere verkopen waarbij vooral Alfa Romeo opvalt met een daling van 60 procent. Renault doet het weinig beter met een min van 27 procent. Voor de PSA-groep, dat al eerder stelde het nieuwe keuringsregime onder controle te hebben, bleef de schade echter beperkt tot een kleine acht procent.

Reacties

Wanneer vlak voordat een ingrijpende maatregel wordt ingevoerd eerst nog snel een grote plus wordt gerealiseerd (31% meer verkoop in augustus) is het niet vreemd dat we in de maand erna een terugval zien (-23,5%). We blijven immers koopjesjagers.

De stellingname van dit artikel is daarmee wat kort door de bocht. Pas op (iets) langere termijn zullen de WLTP effecten zichtbaar zijn (of geheel achterwege blijven).

Geplaatst door: Mark van Ringelestijn – bovitz op