Dit en meer blijkt uit cijfers van RDC/CARmonitor, bewerkt door AUMACON.
Ook in november zijn de gevolgen van de registratiehausse in augustus nog altijd voelbaar. In augustus werden bijna 41 duizend auto’s geregistreerd, deels om de nieuwe CO2 meetmethode (die per 1 september tot hogere BPM zou leiden) te omzeilen. Dit leidde tot voorraadname bij dealers en leasemaatschappijen. Deze voorraden lijken in de tweede helft van november zo goed als uitgeput te zijn; in de laatste tien dagen van november werden weer iets meer nieuwe auto’s genoteerd dan vorig jaar.
Marktanalist AUMACON houdt het voor dit jaar op een eindstand van 450 duizend stuks. In december worden traditioneel niet erg veel auto’s meer geregistreerd. Dit jaar is er nog wel een toeloop te verwachten van dure elektrische auto’s waarvan de bijtellingsregels in 2019 (5 jaar lang 22% i.p.v. 4% bijtelling voor alles boven € 50.000 catalogusprijs) aanmerkelijk verslechteren.
Volkswagen registreerde in november met afstand de meeste nieuwe auto’s, gevolgd door Opel en Peugeot. Volkswagen is over de eerste elf maanden de soevereine koploper met 49.292 registraties en een marktaandeel van 11,6 procent; vorig jaar stond het merk na elf maanden op 10,6 procent marktaandeel. De nummer twee in de jaarranglijst, Renault, raakt steeds verder achterop en ziet het marktaandeel na elf maanden met een vol procentpunt dalen naar 8,7 procent. Opel volgt op plek drie met een vrijwel stabiel marktaandeel van 8,4 procent.
Het top-vijf merkenrijtje ziet er in november als volgt uit: 1. Volkswagen (5.108 stuks/14,7% marktaandeel in november), 2. Opel (2.786/8,0%), 3. Peugeot (2.586/7,4%), 4. Skoda (1.947/5,6%) en Ford (1.900/5,5%).
Na elf maanden zijn de bestverkochte merken dit jaar: 1. Volkswagen (49.292 stuks/ 11,6% marktaandeel in de eerste elf maanden van 2018), 2. Renault (36.682/8,7%), 3. Opel (35.599/8,4%), 4. Peugeot (30.576/7,2%) en 5. Kia (25.742/6,1%).
Een uitgebreid cijferoverzicht is te vinden in Kennisbank CARmonitor .