Tevredenheidsonderzoek AutoWeek: tevredenheid zit in kosten

Automobilisten zijn behoorlijk tevreden over hun auto. En auto´s worden ook steeds betrouwbaarder. Wel of niet tevreden zijn over een auto zit ‘m vooral in de kosten.

Dat is de belangrijkste conclusie uit AutoWeek Tevredenheids Onderzoek 2009. De Japanse merken Toyota en Honda domineren de ranglijst en Mercedes-Benz is duidelijk aan een opmars bezig.  AutoWeek organiseert al negen jaar Nederlands grootste autoconsumenten-onderzoek: de AutoWeek Tevredenheids Trofee. Daarbij gaat het om auto’s van de twee voorgaande bouwjaren, nu dus om auto’s van 2007 en 2008. Door het grote aantal deelnemers – dit jaar meer dan achtduizend – is het statistisch mogelijk om de resultaten op modelniveau met elkaar te vergelijken.
Vijf van de zes modelklassen kennen een Japanse winnaar: Honda of Toyota. De executive klasse – met uitsluitend Europese deelnemers – werd gewonnen door de BMW 5-serie. Maar de verschillen tussen de kop en de staart van het totaalklassement lijken af te vlakken. "We zien de afgelopen jaren dat de merkscores naar elkaar toe kruipen," zegt Goos Eilander van marktonderzoeksbureau Trendbox. Vooral de toegenomen betrouwbaarheid van auto’s zorgt voor extra tevredenheid maar op het gebied van kosten is er nog veel te wensen. Op merkniveau ziet Eilander interessante ontwikkelingen. "Een aardige indicator voor ons is het hoogst scorende model van een merk. Met name Mercedes-Benz heeft zich de afgelopen jaren goed opgewerkt. Maar ook BMW, Nissan, Fiat en Volvo zie je steeds beter scoren." Bovendien ziet Trendbox dat merken die aanvankelijk een sterk imago hadden, zoals Subaru en Lexus, wat wegzakken.
In de totaaluitslag daalde het puntenverschil tussen het hoogst en laagst scorende model in vier jaar tijd van bijna 23 punten naar ruim 19 punten. In de TT-editie van 2009 behaalde lijstaanvoerder Honda Jazz een puntenscore van 107,5 en de laagste score van 88,3 punten werd behaald door de Peugeot 407.

 

De scores:

 

Overall klassement

1. Honda Jazz

2. Honda Accord

3. Toyota Prius

 

Mini/compact

1. Honda Jazz

2. Daihatsu Cuore

3. Fiat 500

 

Compacte middenklasse

1. Toyota Prius

2. BMW 1-serie

3. Mazda 3

 

Middenklasse

1. Honda Accord

2. Mercedes-Benz C-klasse

3. Lexus IS

 

Executive

1. BMW 5-serie

2. Mercedes-Benz E-klasse

3. Audi A6

 

MPV

1. Toyota Verso

2. Mazda 5

3. Nissan Note

 

SUV

1. Honda CR-V

2. Toyota RAV4

3. Hyundai Santa Fe

 

 

Veldwerk en analyse voor dit onderzoek werden verzorgd door marktonderzoeksbureau Trendbox uit Amsterdam. Onderzoektechnisch dienen er tenminste dertig respondenten per model te zijn om betrouwbare uitspraken te kunnen doen over dat model. Dit jaar voldeden 93 modellen aan deze onderdrempel. De individuele modelscores zijn vervolgens afgezet binnen hun eigen modelklasse. Immers, voor bezitters van een auto in bijvoorbeeld de compacte klasse kunnen andere aspecten een rol spelen dan voor bezitters van een auto uit de SUV-klasse. Appels worden zo met appels vergeleken. De overall tevredenheidscore van een model is samengesteld aan de hand van de antwoorden op 27 verschillende vragen.

 

De totale uitslag is ook beschikbaar op www.autoweek.nl.

 

 

Reacties

Is Honda hier ook tevreden mee? 198 Accoord’s in 2007 321 in 2008 en 240 in 2009. Met deze aantallen vraag ik me af hoe representatief dit onderzoek is.

Geplaatst door: jps op

klopt,jps.maar wie leest nou ook autoweek?

Geplaatst door: tc op
Tevredenheidsonderzoek AutoWeek: tevredenheid zit in kosten - Automobielmanagement.nl

Tevredenheidsonderzoek AutoWeek: tevredenheid zit in kosten

Automobilisten zijn behoorlijk tevreden over hun auto. En auto´s worden ook steeds betrouwbaarder. Wel of niet tevreden zijn over een auto zit ‘m vooral in de kosten.

Dat is de belangrijkste conclusie uit AutoWeek Tevredenheids Onderzoek 2009. De Japanse merken Toyota en Honda domineren de ranglijst en Mercedes-Benz is duidelijk aan een opmars bezig.  AutoWeek organiseert al negen jaar Nederlands grootste autoconsumenten-onderzoek: de AutoWeek Tevredenheids Trofee. Daarbij gaat het om auto’s van de twee voorgaande bouwjaren, nu dus om auto’s van 2007 en 2008. Door het grote aantal deelnemers – dit jaar meer dan achtduizend – is het statistisch mogelijk om de resultaten op modelniveau met elkaar te vergelijken.
Vijf van de zes modelklassen kennen een Japanse winnaar: Honda of Toyota. De executive klasse – met uitsluitend Europese deelnemers – werd gewonnen door de BMW 5-serie. Maar de verschillen tussen de kop en de staart van het totaalklassement lijken af te vlakken. "We zien de afgelopen jaren dat de merkscores naar elkaar toe kruipen," zegt Goos Eilander van marktonderzoeksbureau Trendbox. Vooral de toegenomen betrouwbaarheid van auto’s zorgt voor extra tevredenheid maar op het gebied van kosten is er nog veel te wensen. Op merkniveau ziet Eilander interessante ontwikkelingen. "Een aardige indicator voor ons is het hoogst scorende model van een merk. Met name Mercedes-Benz heeft zich de afgelopen jaren goed opgewerkt. Maar ook BMW, Nissan, Fiat en Volvo zie je steeds beter scoren." Bovendien ziet Trendbox dat merken die aanvankelijk een sterk imago hadden, zoals Subaru en Lexus, wat wegzakken.
In de totaaluitslag daalde het puntenverschil tussen het hoogst en laagst scorende model in vier jaar tijd van bijna 23 punten naar ruim 19 punten. In de TT-editie van 2009 behaalde lijstaanvoerder Honda Jazz een puntenscore van 107,5 en de laagste score van 88,3 punten werd behaald door de Peugeot 407.

 

De scores:

 

Overall klassement

1. Honda Jazz

2. Honda Accord

3. Toyota Prius

 

Mini/compact

1. Honda Jazz

2. Daihatsu Cuore

3. Fiat 500

 

Compacte middenklasse

1. Toyota Prius

2. BMW 1-serie

3. Mazda 3

 

Middenklasse

1. Honda Accord

2. Mercedes-Benz C-klasse

3. Lexus IS

 

Executive

1. BMW 5-serie

2. Mercedes-Benz E-klasse

3. Audi A6

 

MPV

1. Toyota Verso

2. Mazda 5

3. Nissan Note

 

SUV

1. Honda CR-V

2. Toyota RAV4

3. Hyundai Santa Fe

 

 

Veldwerk en analyse voor dit onderzoek werden verzorgd door marktonderzoeksbureau Trendbox uit Amsterdam. Onderzoektechnisch dienen er tenminste dertig respondenten per model te zijn om betrouwbare uitspraken te kunnen doen over dat model. Dit jaar voldeden 93 modellen aan deze onderdrempel. De individuele modelscores zijn vervolgens afgezet binnen hun eigen modelklasse. Immers, voor bezitters van een auto in bijvoorbeeld de compacte klasse kunnen andere aspecten een rol spelen dan voor bezitters van een auto uit de SUV-klasse. Appels worden zo met appels vergeleken. De overall tevredenheidscore van een model is samengesteld aan de hand van de antwoorden op 27 verschillende vragen.

 

De totale uitslag is ook beschikbaar op www.autoweek.nl.

 

 

Reacties

Is Honda hier ook tevreden mee? 198 Accoord’s in 2007 321 in 2008 en 240 in 2009. Met deze aantallen vraag ik me af hoe representatief dit onderzoek is.

Geplaatst door: jps op

klopt,jps.maar wie leest nou ook autoweek?

Geplaatst door: tc op