Het kunstmatige effect van het succes van de Duitse slooppremie van vorig jaar zorgt nu voor problemen op de Duitse markt, de problemen zijn verplaatst naar 2010. Volgens de prognose van Dudenhöffer zal het totaal in Duitsland dit jaar uitkomen op 2,83 miljoen eenheden, een teruggang met een kwart.

Voor het herstel van de wereldwijde automarkt moet men het vooral hebben van Azië, met als grootste markten China, Japan en India,  en van de VS. In Amerika werden in het eerste kwartaal 340 duizend auto’s ofwel zestien procent meer auto’s verkocht dan in het eerste kwartaal van 2009. Deze cijfers duiden erop dat de auto-industrie zich weer aanpast aan de groeiverwachtingen op de lange termijn, meent Dudenhöffer. Belangrijke fabrikanten en toeleveranciers verwachten voor dit jaar weer betere omzetten en winsten. Maar Opel heeft vooralsnog grote zorgen want dit bedrijf zal ook in 2010 marktaandeel verliezen, terwijl moederbedrijf GM in de VS en China verkooprecords scoort. "Opel moet in 2010 rekenen op grote verliezen en zal steun moeten krijgen van het moederbedrijf", aldus de Duitse expert.