Bovag/RAI: overleg met minister over BPM

Bovag en RAI Vereniging dringen aan op intensief overleg met het ministerie van Financiën over de BPM-plannen.

Eén van de kabinetsvoorstellen betreft de ombouw van de BPM-grondslag. Nu is dat de netto catalogusprijs, vanaf 2010 moet dat de CO2-uitstoot zijn. "Vooral de ongewenste markteffecten daarvan baren ons zorgen", aldus Peter Janssen, directeur RAI Vereniging. "Tel daarbij op dat de verwachte milieueffecten verwaarloosbaar zijn en dat de administratieve lasten voor de sector enorm zullen toenemen." Bovag-directeur Koos Burgman wijst op de effecten op de toekomstige restwaarde. "Deze zijn op dit moment moeilijk exact in te schatten. We verwachten echter wel dat die voor zowel particulieren als bedrijven aanzienlijk kunnen zijn."

Beide organisaties zeggen blij te zijn met de extra tijd voor de ombouwoperatie. Invoering per 1 januari 2010 biedt volgens Janssen ruimte om te bepalen en door te rekenen wat de gevolgen precies zullen zijn. Tot tevredenheid stemt ook met de expliciete vastlegging van de BPM-afbouw voor de eerste vijf jaar.

Ten slotte wijst Janssen erop dat de belastingmaatregelen voor de automobilist voornamelijk nieuw verkochte auto’s betreffen. "Waarom lees ik nergens in de stukken iets over de invoer van een landelijke sloopregeling? Dat is een gemakkelijke manier om aan de onderkant van het totale voertuigpark snelle milieuwinst te behalen."

Reacties

Realiseren we ons dat eigenaren van iets oudere auto’s
3 keer de Sjaak zijn?
1. Het maximale bedrag aan BPM is bij aanschaf betaald.
2. De MRB wordt ook voor die categorie hoger.
3. De restwaarde is lager dan bij aanschaf mocht worden verwacht.
Fiscus: tel uit je winst!

Geplaatst door: W. Donker op
Bovag/RAI: overleg met minister over BPM - Automobielmanagement.nl

Bovag/RAI: overleg met minister over BPM

Bovag en RAI Vereniging dringen aan op intensief overleg met het ministerie van Financiën over de BPM-plannen.

Eén van de kabinetsvoorstellen betreft de ombouw van de BPM-grondslag. Nu is dat de netto catalogusprijs, vanaf 2010 moet dat de CO2-uitstoot zijn. "Vooral de ongewenste markteffecten daarvan baren ons zorgen", aldus Peter Janssen, directeur RAI Vereniging. "Tel daarbij op dat de verwachte milieueffecten verwaarloosbaar zijn en dat de administratieve lasten voor de sector enorm zullen toenemen." Bovag-directeur Koos Burgman wijst op de effecten op de toekomstige restwaarde. "Deze zijn op dit moment moeilijk exact in te schatten. We verwachten echter wel dat die voor zowel particulieren als bedrijven aanzienlijk kunnen zijn."

Beide organisaties zeggen blij te zijn met de extra tijd voor de ombouwoperatie. Invoering per 1 januari 2010 biedt volgens Janssen ruimte om te bepalen en door te rekenen wat de gevolgen precies zullen zijn. Tot tevredenheid stemt ook met de expliciete vastlegging van de BPM-afbouw voor de eerste vijf jaar.

Ten slotte wijst Janssen erop dat de belastingmaatregelen voor de automobilist voornamelijk nieuw verkochte auto’s betreffen. "Waarom lees ik nergens in de stukken iets over de invoer van een landelijke sloopregeling? Dat is een gemakkelijke manier om aan de onderkant van het totale voertuigpark snelle milieuwinst te behalen."

Reacties

Realiseren we ons dat eigenaren van iets oudere auto’s
3 keer de Sjaak zijn?
1. Het maximale bedrag aan BPM is bij aanschaf betaald.
2. De MRB wordt ook voor die categorie hoger.
3. De restwaarde is lager dan bij aanschaf mocht worden verwacht.
Fiscus: tel uit je winst!

Geplaatst door: W. Donker op