De elektromotor van de Golf Twin Drive heeft een actieradius van rond de vijftig kilometer en is daarmee geschikt voor stadsverkeer. Maar door de combinatie met een zuinige TDI- of TSI-verbrandingsmotor kan de auto ook normaal voor lange afstanden ingezet worden.
Topman Martin Winterkorn van Volkswagen AG noemt de Golf TwinDrive een ‘elementaire stap’ naar een volledig elektrisch aangedreven auto. Bij een hybride auto vult de elektromotor de verbrandingsmotor aan maar bij TwinDrive is het net andersom’, aldus Winterkorn.
Op een afstand van honderd kilometer zou de Golf Twin Drive 8 kWh elektriciteit en slechts 2,5 liter brandstof verbruiken, meldt Volkswagen. Gezamenlijk leveren de motoren een vermogen van 130 kW/174 pk. Door een stekker in het stopcontact te steken (plug-in) kan de accu worden opgeladen. De accu wordt ook tijdens het rijden bijgeladen met de energie die opgewekt wordt door het remmen. Een startstopsysteem helpt verder om optimaal brandstof te besparen.
De toename van het gebruik van elektriciteit voor de aandrijving van auto’s speelt een grote rol bij het reduceren van het brandstofverbruik. In deze context combineert de Golf TwinDrive puur elektrische mobiliteit voor de korte afstand met zuinige verbrandingsmotoren voor de lange afstand. Volgens Winterkorn is de toekomst aan elektrisch aangedreven auto’s. Volkswagen investeert fors in de ontwikkeling van deze nieuwe technologie en wordt daarbij gesteund door de Duitse overheid.