De subsidie moet het aantrekkelijker maken om de auto’s weg te doen en nieuwe te kopen. "Dat kan de autofabrikanten in de EU een handje helpen. De productie was vorig jaar acht procent lager. De vooruitzichten voor dit jaar zijn nog slechter”, zei Vondra, geciteerd door dagblad De Pers.
Vondra wees erop dat enkele EU-landen, zoals Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk en Spanje, zelf al sloopsubsidies voor oude auto’s hebben aangekondigd om de fabrikanten en het milieu te helpen. "Een EU-regeling moet voorkomen dat er een wedloop ontstaat tussen de landen, met allerlei concurrentievervalsende omstandigheden."
Wie in Duitsland een auto van tenminste negen jaar oud inruilt voor een nieuw exemplaar, krijgt van de Duitse overheid 2500 euro. Om misbruik te voorkomen, moet de auto wel minstens een jaar op naam van de laatste eigenaar hebben gestaan.
In Nederland heeft in elk geval de gemeente Den Haag zo’n sloopregeling. Amsterdam heeft plannen voor een slooppremie voor vervuilende auto’s. Die maakt deel uit van een groter plan om de lucht in de hoofdstad te zuiveren, ook door middel van milieuzones. EU-commissaris Günter Verheugen (industrie) heeft in november al gezinspeeld op een Europese inruilpremie voor oude auto’s. Hij opperde toen een subsidie voor mensen die een auto van minstens tien jaar oud inruilen voor een nieuw milieuvriendelijk model. Naar verluidt, zou hij denken aan een premie van drieduizend euro.