Bestuursvoorzitter Van Wijk van energiebedrijf Econcern zegt in een artikel in het Financieele Dagblad dat Econcern de wind tegen heeft en wordt geconfronteerd met ernstige stagnatie. Bijna alle banken zouden de kredietkraan hebben dichtgedraaid wat gevolgen heeft voor enkele projecten die veel geld kosten. Het gaat daarbij om een biobrandstoffenfabriek in Delfzijl en bijvoorbeeld ook de productie van de elektrische bestelauto van Duracar.
Maar woordvoerder Guido Boosten van Duracar brengt hier nuance aan. "Vanaf het begin is de ontwikkeling van de Quicc Diva een driefasenproject. Econcern is vooral betrokken geweest bij fase 1, engineering en prototyping. Dat was vanaf het begin duidelijk dus dat Econcern nu gas terugneemt met investeringen in Duracar, is wat ons betreft non-nieuws. We zitten inmiddels in fase 2 met het bouwen van een voorserie en praktijktesten en daarvoor zijn we sinds vorig jaar al bezig met werven van financiers. Fase 3 is vervolgens de realisering van massaproductie, gepland voor 2010."
Duracar heeft inmiddels vijf prototypes van de Diva gebouwd die nu worden getest in stedelijke omgevingen in het zuiden des lands. Boosten: "Bovendien hebben we ook een partner gevonden die de export naar tien Europese landen gaat verzorgen. Die partner heeft ook de mogelijkheden voor onderhoud en operational lease van de Quicc Diva in die landen te zorgen. De afspraak is dat wij geen naam noemen maar het is een heel serieuze partij."
Het is aannemelijk dat deze partij AutoBinck Holding uit Den Haag is, gezien diens verspreiding met zowel dealers als leasebedrijven in Europa en de interesse van AutoBinck in elektrische auto’s. Op de salon van Genève van 2008 zei eigenaar Rolf Lauret van AutoBinck: "Wij zien veel in elektrische auto’s en hybrides. Daar ontstaat nu gewoon een markt voor." Maar Pieter Gabriel, directeur new business development van AutoBinck, zegt desgevraagd een deal met Duracar niet te kunnen bevestigen.
Lees ook: Brabant wil tweehonderdduizend hybrides in 2015