Pon kraakt de elektrische auto

Pon Holdings ziet geen brood in elektrische auto’s. Veel te duur: een accu kost zeventig mille voor een bereik van tweehonderd kilometer en rijden op groen gas is veel beter. Maar de Nederlandse NovoMotive-ondernemer Wissink verwijt de autoindustrie angstig gedrag.

De manager duurzame ontwikkeling Raymond Gense van Pon Holdings (foto) vindt ook dat elektrische auto’s onveilig zijn want je hoort ze niet en ze zijn bovendien niet schoon omdat de elektriciteit wordt opgewekt met fossiele brandstof. In het AD stelt Gense dat groen gas en later de brandstofcel betere opties zijn dan auto’s op accu’s.
Steeds meer bedrijven en politici propageren het elektrisch rijden. De RAI Vereniging gooide er gisteren (donderdag 9 april) een heus congres tegenaan onder de naam ‘De introductie van de Elektrische auto in Nederland’. Minister Eurlings van Verkeer trekt er tien miljoen euro voor uit maar de euforie is geheel onterecht, vindt dus Gense. ‘De enorme afschrijving maakt van de elektrische auto op dit moment een onzinnige investering.’

Ook president-directeur Peter de Wit van Shell Nederland liet zich tijdens zijn speech bij de opening van de AutoRai al laatdunkend uit over de elektrische auto. Hij moest nog maar zien of een volle tank inderdaad maar een paar euro kost. En als dat al zo zou zijn, vroeg hij zich openlijk af welke minister van Financiën zomaar afstand zou doen van ruim vijf miljard euro aan brandstofaccijns die alleen al van personenauto’s afkomstig is. Dat laatste meldde groene ondernemer Ruud Koornstra (Tendris) in zijn FD-column van woensdag 8 april. Maar de Tendris-baas heeft een belang: hij doet in led-lampen en hij is de eigenaar en pleitbezorger van de elektrische Lotus, waarin premier Balkenende en minister Eurlings het podium opreden tijdens de opening van de AutoRai. ‘Volgens de bewindslieden was deze auto een genot om in te rijden en had deze technologie van Nederlandse bodem zeker de toekomst.’

Maar Pon denkt daar dus heel anders over. Bij vrijwel alle initiatieven die op dit moment worden gesubsidieerd, gaat het om elektro-auto’s die zich qua gebruikscomfort niet kunnen meten met de huidige benzine- en dieselauto’s, stelt Gense in het AD. ‘Na maximaal 250 kilometers moeten de accu’s worden opgeladen en dat duurt vaak uren. Ook is de veiligheid een potentieel probleem. Bijna alle elektrische wagens die je nu kunt kopen, zijn omgebouwde versies van bestaande modellen. Een pakket accu’s van soms honderden kilo’s wordt op de achterbank gelegd. Soms zitten de accu’s met een paar spanbanden vast. Die auto’s hebben ook nooit een EuroNCAP- botsproef ondergaan.’ Een van de belangrijkste nadelen van de elektrische auto is voorlopig nog de prijs, betoogt Gense. ‘Voor een beetje gezinsauto met een actieradius van tweehonderd kilometer heb je een accupakket nodig van zeventigduizend euro. Een elektrische gezinsauto kost dus zomaar een ton. Ook al zou zo’n accu een levensduur hebben van tien jaar, wat zeer de vraag is, dan ben je daarna je investering van zeventig duizend euro kwijt. Die enorme afschrijving maakt van de elektrische auto op dit moment een onzinnige investering totdat de accu’s goedkoper en duurzamer worden.’

Gense is er overigens wel van overtuigd dat de auto van de toekomst elektrisch zal rijden. ‘Op batterijen of op een brandstofcel. Maar we moeten de industrie eerst de tijd geven onze elektriciteitsopwekking verder te vergroenen door het bouwen van windmolen- en zonnepanelenparken. Voorlopig kunnen we ons belastinggeld beter investeren in het rijden op bijvoorbeeld groen gas.’ Groen gas, biogas, ontstaat uit de vergisting van mest en ander organisch afval en is, opgewerkt tot aardgaskwaliteit, de meest milieuvriendelijke brandstof. Doordat je rijdt op opgewerkt afval, is het volledig CO2-neutraal en het verbrandt extreem schoon zonder uitstoot van fijnstof of NOx. Het is goedkoper dan het rijden op diesel of benzine, het stimuleert de Nederlandse agrarische sector en het maakt ons onafhankelijker van dure en schaarse olie. Veel fabrikanten leveren inmiddels auto’s die hierop kunnen rijden en je kunt al op 22 plaatsen in Nederland aardgas tanken, dat via certificaten (vergelijkbaar met groene stroom) CO2-neutraal wordt gemaakt. Bij het pleidooi van Pon-manager Gense moet wel worden bedacht dat fabrikant Volkswagen actief is in aardgasauto’s (en niet in elektrische auto’s) en dat Pon Holdings dus al jaren investeert in de groen gas.

De Nederlandse ontwikkelaar NovoMotive (bijvoorbeeld van de E-Drive Mini voor ABM Amro) constateert bij de traditionele autoindustrie grote weerstand tegen de elektrische auto. Egbert Wissink van NovoMotive: ‘Ik heb de hele wereld over gereisd en met alle autofabrikanten gepraat. Er is veel scepsis en die wordt gevoed door angst. Maar de elektrische auto hoort bij de economische revolutie. Instanties die dat vandaag niet willen inzien, zijn de verliezers van morgen’, zegt hij in Automobiel Management nummer 8 van 10 april.

 

 

Reacties

Vraag de slager wat hij van vegetarische burgers vindt en je weet wat voor antwoord je kunt verwachten. Dat is hier ook het geval vrees ik.

Waar het vooral om zal gaan is hoe energie zo efficient en zo duurzaam mogelijk te gebruiken. Er zijn verschillende varianten mogelijk, waarbij het wel duidelijk is dat de aandrijving elektrisch zal worden. De vraag is dus hoe krijg je de benodigde elektriciteit geleverd. Dat kan met een accu, brandstofcel of een combinatie. Vergeet niet dat we in de winter ook energie nodig hebben voor verwarming van de auto en dan komt restwarmte goed van pas.

Trouwens, een argument hanteren dat een elektrische auto onveilig is omdat deze geen lawaai maakt is wel een beetje vreemd…

Geplaatst door: Tom op

o,o,o Echt weer een “achterlijke”(zie dikke van Dale) uitspraak van een VAG medewerker. Daarbij hybride is ontwikkelt als tussenfase tot de wereld klaar is voor waterstof. Ook op dat gebied loopt VAG weer te slapen. Pon houdt je werknemers in bedwang voordat jullie geloofwaardigheid er helemaal aan gaat. Maar ja jullie lopen handel mis en er moest al zoveel geschreven worden voor een beetje winst met al die lease orders.

Geplaatst door: Peter op

Dat AM dit soort achterhaalde uitspraken en onwaarheden een podium geeft begrijp ik niet, een ieder in de automotive die af en toe es een krant leest en een klein beetje geintresseerd is in zijn eigen toekomst, weet toch dat dit soort propaganda niet meer van deze tijd is..

Geplaatst door: William op

hahahaa dat Shell niet op de Electrische auto zit te wachten is wel te begrijpen….Ik geloof dat de Olie industrie zowiezo andere vormen van brandstoffen voor auto’s tegen loopt te houden. Dat Pon ook tegen electrische auto’s is…..bij de merken die ze voeren wordt er nog geen ontwikkeld….

Geplaatst door: Grooterf op

Ik zou graag het resultaat van een degelijk onderzoek willen zien waarin het totale CO2 verbruik (winnen van de grondstoffen benodigd voor de productie van alle onderdelen tot en met recycling van alle onderdelen na einde levensduur)van de diverse systemen wordt vergeleken.

Waarschijnlijk dat we dan met z’n allen voorlopig beter fossiele brandstoffen kunnen tanken terwijl de industrie iets totaal nieuws ontwikkelt wat wel een positief effect op de CO2 uitstoot op levert.

Geplaatst door: J-P op

Ik weet niet waar de heren van PON zich op baseren, van Shell en ander O.M. weet ik wel dat er nog voor 160 miljard dollar in de grond zit, en dat willen zij graag even slijten, en dat wij in de steden geen happy zuurstof meer krijgen zitten zij echt niet mee.
Waar het mij wel om gaat is dit.
Het teveel aan fossille stroom die nu s’nachts word opgewekt gaat nu in de autobatterij en loopt niet zinloos weg, omdat de stroommaatschappij niet terug kan schakelen op het preciese gebruik, dus met electrische auto’s is dit efficienter en daarmee loopt de luchtvervuiling (hoera) ook al terug.
En het leuke is dat je met een paar gesubsidieerde zonnecellen en een slim windmolentje je eigen heel veel plezier doet, de rest spreekt voor zich.
Degene die zich afvraagt waarom nu pas een goed rijdende electric car moet eens op internet zoeken naar (who killed the electric car) dan zie je opeens namen als GM en Ford en hun wanbeleid opdagen, dat dit duidelijk is blijkt wel uit de miljarden die zij nu nodig hebben.

Geplaatst door: Ed IJzerman op

Als geciteerde reageer ik hierbij op bovenstaand artikel. Dit artikel is niet gebaseerd op een feitelijk interview met mij, maar bevat tekstdelen uit een onlangs gehouden gesprek met het Algemeen Dagblad van zaterdag 4 april jl. In bovenstaand artikel is een aantal zaken toegevoegd waarmee kennelijk graag de indruk wordt gewekt dat de elektrische auto in onze visie geen toekomst heeft. Het tegendeel is waar, zoals overigens ook gewoon te lezen valt op de website van het AD waar een volledige weergave staat van het interview. De merken die wij vertegenwoordigen zijn heel druk doende veilige en betaalbare elektrische voertuigen te ontwikkelen. Deze zullen binnen afzienbare termijn ook in Nederland op de markt gebracht worden. En juist die ‘afzienbare termijn’ wordt in het AD artikel genuanceerd. Reden hiervoor is dat veel mensen denken dat ze binnen een jaar een elektrische Volkswagen met een meerprijs van pak ‘m beet 3000 Euro kunnen kopen. Voor het zover is, zijn we naar mijn informatie tenminste 5 jaar verder. In onze visie is het echter niet nodig zolang op milieuvriendelijke voertuigen te wachten, integendeel, ze zijn in het hier en nu beschikbaar in de vorm van bijvoorbeeld het rijden op groen gas. Hiervoor is een snel groeiend wagenpark beschikbaar van een waaier aan verschillende merken. Daarnaast is de kop boven de tekst een wonderlijke interpretatie van het artikel uit het Algemeen Dagblad en deze doet op geen enkele wijze recht aan de inhoud ervan.

Raymond Gense, Manager duurzame ontwikkeling Pon Holdings.

Geplaatst door: Raymond Gense op

Toch is dat het enige zinnige wat hij gemeld heeft.
Het lijkt mij dat als kwetsbare verkeersdeelnemers (kinderen, fietsers etc.) de auto niet horen aankomen, het toch onveiliger is.
Oplossing kan iedereen wel bedenken, een speakertje aan de voorkant van de auto, die bij snelheden onder de 60 ingeschakeld wordt.

Wat zijn overige beweringen betreft, het lijkt erop dat deze uncapable-to-think-out-of-the-box meneer inmiddels door nota bene Volkswagen zelf wordt tegengesproken….
http://www.zerauto.nl/blog/index.php/2009/05/26/byd-en-volkswagen-zoeken-naar-samenwerki

Aangezien de electrische auto, dankzij het minimale aan bewegende onderdelen, vrijwel onderhoudsvrij is, ziet-ie waarschijnlijk ook de bui al hangen voor de garagebedrijven (winsten op smeermiddelen, onderdelen etc.)

Maar hij heeft natuurlijk recht op zijn ‘eigen’ mening, de toekomst zal uitwijzen hoe machtig de olie-lobby is.

Ik zet mijn geld eerder op volledig electrisch aangedreven voertuigen, al dan niet met een extra los acculaadsysteem. Deze efficiente module v.v. een kleine geoptimaliseerde (verbrandings-)motor laadt de accu’s – wanneer deze leeg dreigen te raken- op en vergoot zo de actieradius.

Dus opladen gewoon aan het stopcontact wanneer de auto stilstaat (thuis/parkeerplaats/bestemming) en als extra optie een (losse) module voor de grotere actieradius.

Verwachting is dat in 2010 de meeste gerenormeerde fabrikanten een auto op de markt zullen hebben.

Geplaatst door: Simon le Bon op
Pon kraakt de elektrische auto - Automobielmanagement.nl

Pon kraakt de elektrische auto

Pon Holdings ziet geen brood in elektrische auto’s. Veel te duur: een accu kost zeventig mille voor een bereik van tweehonderd kilometer en rijden op groen gas is veel beter. Maar de Nederlandse NovoMotive-ondernemer Wissink verwijt de autoindustrie angstig gedrag.

De manager duurzame ontwikkeling Raymond Gense van Pon Holdings (foto) vindt ook dat elektrische auto’s onveilig zijn want je hoort ze niet en ze zijn bovendien niet schoon omdat de elektriciteit wordt opgewekt met fossiele brandstof. In het AD stelt Gense dat groen gas en later de brandstofcel betere opties zijn dan auto’s op accu’s.
Steeds meer bedrijven en politici propageren het elektrisch rijden. De RAI Vereniging gooide er gisteren (donderdag 9 april) een heus congres tegenaan onder de naam ‘De introductie van de Elektrische auto in Nederland’. Minister Eurlings van Verkeer trekt er tien miljoen euro voor uit maar de euforie is geheel onterecht, vindt dus Gense. ‘De enorme afschrijving maakt van de elektrische auto op dit moment een onzinnige investering.’

Ook president-directeur Peter de Wit van Shell Nederland liet zich tijdens zijn speech bij de opening van de AutoRai al laatdunkend uit over de elektrische auto. Hij moest nog maar zien of een volle tank inderdaad maar een paar euro kost. En als dat al zo zou zijn, vroeg hij zich openlijk af welke minister van Financiën zomaar afstand zou doen van ruim vijf miljard euro aan brandstofaccijns die alleen al van personenauto’s afkomstig is. Dat laatste meldde groene ondernemer Ruud Koornstra (Tendris) in zijn FD-column van woensdag 8 april. Maar de Tendris-baas heeft een belang: hij doet in led-lampen en hij is de eigenaar en pleitbezorger van de elektrische Lotus, waarin premier Balkenende en minister Eurlings het podium opreden tijdens de opening van de AutoRai. ‘Volgens de bewindslieden was deze auto een genot om in te rijden en had deze technologie van Nederlandse bodem zeker de toekomst.’

Maar Pon denkt daar dus heel anders over. Bij vrijwel alle initiatieven die op dit moment worden gesubsidieerd, gaat het om elektro-auto’s die zich qua gebruikscomfort niet kunnen meten met de huidige benzine- en dieselauto’s, stelt Gense in het AD. ‘Na maximaal 250 kilometers moeten de accu’s worden opgeladen en dat duurt vaak uren. Ook is de veiligheid een potentieel probleem. Bijna alle elektrische wagens die je nu kunt kopen, zijn omgebouwde versies van bestaande modellen. Een pakket accu’s van soms honderden kilo’s wordt op de achterbank gelegd. Soms zitten de accu’s met een paar spanbanden vast. Die auto’s hebben ook nooit een EuroNCAP- botsproef ondergaan.’ Een van de belangrijkste nadelen van de elektrische auto is voorlopig nog de prijs, betoogt Gense. ‘Voor een beetje gezinsauto met een actieradius van tweehonderd kilometer heb je een accupakket nodig van zeventigduizend euro. Een elektrische gezinsauto kost dus zomaar een ton. Ook al zou zo’n accu een levensduur hebben van tien jaar, wat zeer de vraag is, dan ben je daarna je investering van zeventig duizend euro kwijt. Die enorme afschrijving maakt van de elektrische auto op dit moment een onzinnige investering totdat de accu’s goedkoper en duurzamer worden.’

Gense is er overigens wel van overtuigd dat de auto van de toekomst elektrisch zal rijden. ‘Op batterijen of op een brandstofcel. Maar we moeten de industrie eerst de tijd geven onze elektriciteitsopwekking verder te vergroenen door het bouwen van windmolen- en zonnepanelenparken. Voorlopig kunnen we ons belastinggeld beter investeren in het rijden op bijvoorbeeld groen gas.’ Groen gas, biogas, ontstaat uit de vergisting van mest en ander organisch afval en is, opgewerkt tot aardgaskwaliteit, de meest milieuvriendelijke brandstof. Doordat je rijdt op opgewerkt afval, is het volledig CO2-neutraal en het verbrandt extreem schoon zonder uitstoot van fijnstof of NOx. Het is goedkoper dan het rijden op diesel of benzine, het stimuleert de Nederlandse agrarische sector en het maakt ons onafhankelijker van dure en schaarse olie. Veel fabrikanten leveren inmiddels auto’s die hierop kunnen rijden en je kunt al op 22 plaatsen in Nederland aardgas tanken, dat via certificaten (vergelijkbaar met groene stroom) CO2-neutraal wordt gemaakt. Bij het pleidooi van Pon-manager Gense moet wel worden bedacht dat fabrikant Volkswagen actief is in aardgasauto’s (en niet in elektrische auto’s) en dat Pon Holdings dus al jaren investeert in de groen gas.

De Nederlandse ontwikkelaar NovoMotive (bijvoorbeeld van de E-Drive Mini voor ABM Amro) constateert bij de traditionele autoindustrie grote weerstand tegen de elektrische auto. Egbert Wissink van NovoMotive: ‘Ik heb de hele wereld over gereisd en met alle autofabrikanten gepraat. Er is veel scepsis en die wordt gevoed door angst. Maar de elektrische auto hoort bij de economische revolutie. Instanties die dat vandaag niet willen inzien, zijn de verliezers van morgen’, zegt hij in Automobiel Management nummer 8 van 10 april.

 

 

Reacties

Vraag de slager wat hij van vegetarische burgers vindt en je weet wat voor antwoord je kunt verwachten. Dat is hier ook het geval vrees ik.

Waar het vooral om zal gaan is hoe energie zo efficient en zo duurzaam mogelijk te gebruiken. Er zijn verschillende varianten mogelijk, waarbij het wel duidelijk is dat de aandrijving elektrisch zal worden. De vraag is dus hoe krijg je de benodigde elektriciteit geleverd. Dat kan met een accu, brandstofcel of een combinatie. Vergeet niet dat we in de winter ook energie nodig hebben voor verwarming van de auto en dan komt restwarmte goed van pas.

Trouwens, een argument hanteren dat een elektrische auto onveilig is omdat deze geen lawaai maakt is wel een beetje vreemd…

Geplaatst door: Tom op

o,o,o Echt weer een “achterlijke”(zie dikke van Dale) uitspraak van een VAG medewerker. Daarbij hybride is ontwikkelt als tussenfase tot de wereld klaar is voor waterstof. Ook op dat gebied loopt VAG weer te slapen. Pon houdt je werknemers in bedwang voordat jullie geloofwaardigheid er helemaal aan gaat. Maar ja jullie lopen handel mis en er moest al zoveel geschreven worden voor een beetje winst met al die lease orders.

Geplaatst door: Peter op

Dat AM dit soort achterhaalde uitspraken en onwaarheden een podium geeft begrijp ik niet, een ieder in de automotive die af en toe es een krant leest en een klein beetje geintresseerd is in zijn eigen toekomst, weet toch dat dit soort propaganda niet meer van deze tijd is..

Geplaatst door: William op

hahahaa dat Shell niet op de Electrische auto zit te wachten is wel te begrijpen….Ik geloof dat de Olie industrie zowiezo andere vormen van brandstoffen voor auto’s tegen loopt te houden. Dat Pon ook tegen electrische auto’s is…..bij de merken die ze voeren wordt er nog geen ontwikkeld….

Geplaatst door: Grooterf op

Ik zou graag het resultaat van een degelijk onderzoek willen zien waarin het totale CO2 verbruik (winnen van de grondstoffen benodigd voor de productie van alle onderdelen tot en met recycling van alle onderdelen na einde levensduur)van de diverse systemen wordt vergeleken.

Waarschijnlijk dat we dan met z’n allen voorlopig beter fossiele brandstoffen kunnen tanken terwijl de industrie iets totaal nieuws ontwikkelt wat wel een positief effect op de CO2 uitstoot op levert.

Geplaatst door: J-P op

Ik weet niet waar de heren van PON zich op baseren, van Shell en ander O.M. weet ik wel dat er nog voor 160 miljard dollar in de grond zit, en dat willen zij graag even slijten, en dat wij in de steden geen happy zuurstof meer krijgen zitten zij echt niet mee.
Waar het mij wel om gaat is dit.
Het teveel aan fossille stroom die nu s’nachts word opgewekt gaat nu in de autobatterij en loopt niet zinloos weg, omdat de stroommaatschappij niet terug kan schakelen op het preciese gebruik, dus met electrische auto’s is dit efficienter en daarmee loopt de luchtvervuiling (hoera) ook al terug.
En het leuke is dat je met een paar gesubsidieerde zonnecellen en een slim windmolentje je eigen heel veel plezier doet, de rest spreekt voor zich.
Degene die zich afvraagt waarom nu pas een goed rijdende electric car moet eens op internet zoeken naar (who killed the electric car) dan zie je opeens namen als GM en Ford en hun wanbeleid opdagen, dat dit duidelijk is blijkt wel uit de miljarden die zij nu nodig hebben.

Geplaatst door: Ed IJzerman op

Als geciteerde reageer ik hierbij op bovenstaand artikel. Dit artikel is niet gebaseerd op een feitelijk interview met mij, maar bevat tekstdelen uit een onlangs gehouden gesprek met het Algemeen Dagblad van zaterdag 4 april jl. In bovenstaand artikel is een aantal zaken toegevoegd waarmee kennelijk graag de indruk wordt gewekt dat de elektrische auto in onze visie geen toekomst heeft. Het tegendeel is waar, zoals overigens ook gewoon te lezen valt op de website van het AD waar een volledige weergave staat van het interview. De merken die wij vertegenwoordigen zijn heel druk doende veilige en betaalbare elektrische voertuigen te ontwikkelen. Deze zullen binnen afzienbare termijn ook in Nederland op de markt gebracht worden. En juist die ‘afzienbare termijn’ wordt in het AD artikel genuanceerd. Reden hiervoor is dat veel mensen denken dat ze binnen een jaar een elektrische Volkswagen met een meerprijs van pak ‘m beet 3000 Euro kunnen kopen. Voor het zover is, zijn we naar mijn informatie tenminste 5 jaar verder. In onze visie is het echter niet nodig zolang op milieuvriendelijke voertuigen te wachten, integendeel, ze zijn in het hier en nu beschikbaar in de vorm van bijvoorbeeld het rijden op groen gas. Hiervoor is een snel groeiend wagenpark beschikbaar van een waaier aan verschillende merken. Daarnaast is de kop boven de tekst een wonderlijke interpretatie van het artikel uit het Algemeen Dagblad en deze doet op geen enkele wijze recht aan de inhoud ervan.

Raymond Gense, Manager duurzame ontwikkeling Pon Holdings.

Geplaatst door: Raymond Gense op

Toch is dat het enige zinnige wat hij gemeld heeft.
Het lijkt mij dat als kwetsbare verkeersdeelnemers (kinderen, fietsers etc.) de auto niet horen aankomen, het toch onveiliger is.
Oplossing kan iedereen wel bedenken, een speakertje aan de voorkant van de auto, die bij snelheden onder de 60 ingeschakeld wordt.

Wat zijn overige beweringen betreft, het lijkt erop dat deze uncapable-to-think-out-of-the-box meneer inmiddels door nota bene Volkswagen zelf wordt tegengesproken….
http://www.zerauto.nl/blog/index.php/2009/05/26/byd-en-volkswagen-zoeken-naar-samenwerki

Aangezien de electrische auto, dankzij het minimale aan bewegende onderdelen, vrijwel onderhoudsvrij is, ziet-ie waarschijnlijk ook de bui al hangen voor de garagebedrijven (winsten op smeermiddelen, onderdelen etc.)

Maar hij heeft natuurlijk recht op zijn ‘eigen’ mening, de toekomst zal uitwijzen hoe machtig de olie-lobby is.

Ik zet mijn geld eerder op volledig electrisch aangedreven voertuigen, al dan niet met een extra los acculaadsysteem. Deze efficiente module v.v. een kleine geoptimaliseerde (verbrandings-)motor laadt de accu’s – wanneer deze leeg dreigen te raken- op en vergoot zo de actieradius.

Dus opladen gewoon aan het stopcontact wanneer de auto stilstaat (thuis/parkeerplaats/bestemming) en als extra optie een (losse) module voor de grotere actieradius.

Verwachting is dat in 2010 de meeste gerenormeerde fabrikanten een auto op de markt zullen hebben.

Geplaatst door: Simon le Bon op