Een steeds groter aandeel van Nederlandse lease-auto’s heeft een hybride motor, of een motor met een lagere CO2-uitstoot. Volgens de branche komt de groei vooral door de stimuleringsmaatregelen van de overheid.

Leaserijders betalen over een hybride auto veertien procent bijtelling. Sinds 1 januari van dit jaar geldt voor conventionele auto’s met een lagere uitstoot een tarief van twintig procent. Bij een gewone auto is dat 25 procent. Volgens leasemaatschappijen heeft dat er toe geleid dat leaserijders massaal overschakelen op auto’s uit de goedkopere en schonere categorie. Bij marktleider Leaseplan is negen procent van de bestelde auto’s hybride en valt zestien procent in de categorie ‘schoon’. Bij leasemaatschappij Arval is het percentage hybride auto’s nog groter, namelijk dertien procent.

Het marktaandeel van de hybrides stijgt daarmee explosief. Vorig jaar was nog slechts twee procent van alle verkochte auto’s een hybride. De verkoop van auto’s die onder de twintig-procentsregeling vallen, kan nog niet worden vergeleken met vorig jaar, omdat de regeling pas sinds dit jaar is ingevoerd.

Volgens Niels Beringen van Arval is de groei van het aantal groene auto’s duidelijk te wijten aan de regeling van de overheid. "Het was natuurlijk te verwachten dat mensen, op het moment dat ze het merken in de portemonnee, kiezen voor een schonere auto", zegt hij tegen RTL Nieuws.

Rob Keulemans van Leaseplan verklaart de groei uit het feit dat bestuurders tegenwoordig steeds meer keus hebben. "Fabrikanten hebben op de trend ingespeeld. Er worden nu veel meer modellen geleverd met een kleinere motor en kleinere banden. Daardoor wordt de CO2-uitstoot lager en vallen ze in de gunstigere twintig-procentscategorie".

De branche hoopt niet dat het succes van de overheidsmaatregelen leidt tot het bijstellen of zelfs afschaffen van de regeling. Keulemans: "Het zou natuurlijk vreselijk jammer zijn als de overheid, omdat de regeling nu meer kost dan gedacht, dit weer terug zou draaien. Het zou mooi zijn als de huidige regeling in elk geval blijft gelden voor de auto’s die ook daaronder zijn gekocht."

Het ministerie van Financiën kan volgens een woordvoerder nog niet aangeven of er nu minder belastinggeld binnenkomt door de populariteit van de schonere auto’s.