De vijfdeurs hatchback is een compleet nieuw model met een chassis dat zó is ontworpen dat er onder de vloer en de stoelen plaats is voor de lithium-ion accu’s. De vijfdeurs middenklasser heeft een wielbasis van 2,70 m,  een l/b/h van 4,45/1,77/1,55 m en biedt dan ook ruimte aan vijf inzittenden. De Leaf heeft een elektromotor met een maximum vermogen van 80 kWh en een maximum koppel van 280 Nm. Hij haalt een topsnelheid van 140 km/h en heeft een actieradius van 160 km. Dat laatste is in ons land meestal ruim genoeg voor woon-werkverkeer plus dagelijkse activiteiten.
De 48 lion accumodules hebben een totale capaciteit van 24 kWh, met een vermogen van 90 kW. Ze worden met een snelle DC-oplader van 50 kW in 30 minuten tot 80 procent van de capaciteit opgeladen. Een AC 200V oplader (bij voorbeeld in de garage) doet er maximaal acht uur over.
Meer over de Nissan Leaf in nummer 14 van Automobiel Management van 7 augustus.