Het voornemen is in het eerste kwartaal van 2010 een B-Klasse met brandstofcellen af te leveren. Dat gebeurt in een serie van tweehonderd stuks. Deze leaserijders in Europa en de VS zullen dan naarstig op zoek moeten naar een station waar zij waterstof kunnen tanken. Er is immers bepaald nog geen sprake van een wijdvertakt netwerk op dit vlak. Wel is dat bijtanken qua tijd een fluitje van een cent: in minder dan drie minuten is de tank vol. Overigens hoef je niet al te vaak te tanken: de actieradius is een respectabele vierhonderd kilometer.
De op handen zijnde B-Klasse combineert een brandstofcel – die uit waterstof elektriciteit maakt en als enige uitstoot water produceert – met een elektromotor. Die is volgens Mercedes vergelijkbaar met een 2 liter 4-cilinder benzine-uitvoering. Om de prestaties te optimaliseren en het verbruik van waterstof te temperen, gebruikt de auto een 35 kW lithium-ion batterij. Die slaat remenergie op, in te zetten voor extra acceleratie. Verder zou Mercedes een berucht nadeel van de brandstofcel – moeilijk starten bij koud weer – hebben ondervangen: ook bij min 25 graden Celsius slaat de motor aan. Ook zouden het interieur en de kofferbak ondanks de extra voorzieningen dezelfde ruimte hebben als een gewone B-klasse. Wat de auto moet kosten, is nog niet bekendgemaakt.

 

Rijdt u een auto van de zaak? Doe dan ook mee aan het Nationaal Zakenauto Onderzoek van RDC en AM en vul de enquête in (vijf minuten en maakt bovendien kans op een driedaags arrangement voor twee personen in een luxe verblijf in Beieren.) De resultaten van het onderzoek worden bekendgemaakt op het Driving Business Event op 30 september.