Vanaf juni dit jaar is in opdracht van de gemeente Eindhoven en de provincie Noord-Brabant bij 35 mensen een kastje in de auto geplaatst voorzien van een chip en gps-systeem. Volgens IBM werkt het systeem nagenoeg foutloos. ‘Door de hitte hadden we in de zomer wat problemen met de batterijen, maar die hebben we opgelost’, stelt het bedrijf in Het Financieele Dagblad.

De kilometerprijs komt tot stand op basis van het wegtype, tijdstip en de milieukenmerken van de auto. Maurice Geraets van NXP: ‘We hebben honderdduizend kilometer geregistreerd en het systeem bleek zeer solide en betrouwbaar.’

Deze maand vergaderen de Eerste en Tweede Kamer over het besluit om definitief tot de kilometerbeprijzing over te gaan. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat schat dat de totale kosten 5,66 miljard euro bedragen. De landelijke invoering van de kilometerbeprijzing voor vrachtwagens is op zijn vroegst in 2014. Personenauto’s moeten een jaar later volgen. De afgelopen jaren is de startdatum regelmatig uitgesteld, maar de selectierondes gaan door.

Chipmaker NXP zit bij de laatste gegadigden om het kastje te produceren. Voor het verwerken, opslaan en bewaren van de gegevens bevindt IBM zich bij de laatste drie. De bedrijven denken de concurrentie af te troeven door de praktijkproef, maar dan is opschaling wel noodzakelijk. Huitema: ‘Bij een presentatie van onze eerste testresultaten vorige week in Eindhoven was de gemeente erg enthousiast.’

Wethouder Erik van Merriënboer van Eindhoven: ‘Wij zijn inderdaad van plan om vanaf november de proef uit te breiden met een nieuwe doelgroep. Dat kunnen medewerkers van de gemeente of de provincie zijn.’ Het moet gaan om uiteindelijk duizend deelnemers. Veel verder wil de gemeente niet gaan. ‘We willen ook de andere partijen in de aanbesteding een eerlijke kans geven.’