Retourpercentage online gekochte occasion érg laag

Online autokopers sturen hun aankoop zelden retour. Dat blijkt uit de verkoop- en retourcijfers van Bynco.com, de eerste webshop voor jonge gebruikte auto’s in Nederland.

Retourpercentage online gekochte occasion érg laag

Het retourpercentage van tweedehands auto’s die online zijn gekocht ligt bij de autowebshop op slechts 4 %. Dit is aanzienlijk lager dan de retourpercentages bij andere online retailers.

Bynco (Buy your next car online) lanceerde in februari 2017 als eerste een webshop voor jonge gebruikte auto’s. "Het online kopen van een tweedehands auto is door ons bedrijf net zo makkelijk geworden als het online kopen van een paar schoenen", zegt general manager en initiatiefnemer Jeroen Veldman. "Daar hoort ook bij dat mensen veertien dagen mogen proefrijden in hun online aankoop. Die kunnen ze ook binnen die periode retour sturen, zonder dat we daar lastige vragen over stellen."  

96% van de online autokopers wil de auto houden

Het retour kunnen sturen van de online gekochte auto was een van de baanbrekende vernieuwingen van de autowebshop. Bynco (onderdeel van AutoBinck Group) is daarnaast op dit moment de enige autoretailer in Nederland met het keurmerk Thuiswinkel Waarborg. Volgens Veldman was er bij de introductie van het verkoopconcept rekening gehouden met hogere retourpercentages: "Er is veel onderzoek gedaan naar retourpercentages, omdat retouren veel impact hebben op de bedrijfsvoering van online retailers. Daar hebben wij natuurlijk ook goed naar gekeken."

Zo is bekend dat bij Zalando 50 % van de gekochte producten retour gaat en bij Wehkamp is dat rond de 30 % (Ecommercenews, 2016). Bij elektronica (16 %) en meubels (10 %) liggen de retourpercentages een stuk lager. "Bij ons zien we dat we nog verder onder die cijfers duiken, 96 % van de online autokopers wil de auto houden", aldus Veldman.

Het hoge aankoopbedrag en het simpele bestel- en betalingsproces en de snelle levertijden lijken echter niet te zorgen voor impulsaankopen. Veldman: "Bijna elke online autokoper wil de auto vervolgens houden. We lijken daarmee een uitzondering binnen de e-commerce."

Alle auto’s die op de autowebsite te koop staan zijn technisch gekeurd door onafhankelijke specialisten van DEKRA. Het onderzoeksrapport is te downloaden bij iedere te koop aangeboden auto.  


 

Retourpercentage online gekochte occasion érg laag - Automobielmanagement.nl

Retourpercentage online gekochte occasion érg laag

Online autokopers sturen hun aankoop zelden retour. Dat blijkt uit de verkoop- en retourcijfers van Bynco.com, de eerste webshop voor jonge gebruikte auto’s in Nederland.

Retourpercentage online gekochte occasion érg laag

Het retourpercentage van tweedehands auto’s die online zijn gekocht ligt bij de autowebshop op slechts 4 %. Dit is aanzienlijk lager dan de retourpercentages bij andere online retailers.

Bynco (Buy your next car online) lanceerde in februari 2017 als eerste een webshop voor jonge gebruikte auto’s. "Het online kopen van een tweedehands auto is door ons bedrijf net zo makkelijk geworden als het online kopen van een paar schoenen", zegt general manager en initiatiefnemer Jeroen Veldman. "Daar hoort ook bij dat mensen veertien dagen mogen proefrijden in hun online aankoop. Die kunnen ze ook binnen die periode retour sturen, zonder dat we daar lastige vragen over stellen."  

96% van de online autokopers wil de auto houden

Het retour kunnen sturen van de online gekochte auto was een van de baanbrekende vernieuwingen van de autowebshop. Bynco (onderdeel van AutoBinck Group) is daarnaast op dit moment de enige autoretailer in Nederland met het keurmerk Thuiswinkel Waarborg. Volgens Veldman was er bij de introductie van het verkoopconcept rekening gehouden met hogere retourpercentages: "Er is veel onderzoek gedaan naar retourpercentages, omdat retouren veel impact hebben op de bedrijfsvoering van online retailers. Daar hebben wij natuurlijk ook goed naar gekeken."

Zo is bekend dat bij Zalando 50 % van de gekochte producten retour gaat en bij Wehkamp is dat rond de 30 % (Ecommercenews, 2016). Bij elektronica (16 %) en meubels (10 %) liggen de retourpercentages een stuk lager. "Bij ons zien we dat we nog verder onder die cijfers duiken, 96 % van de online autokopers wil de auto houden", aldus Veldman.

Het hoge aankoopbedrag en het simpele bestel- en betalingsproces en de snelle levertijden lijken echter niet te zorgen voor impulsaankopen. Veldman: "Bijna elke online autokoper wil de auto vervolgens houden. We lijken daarmee een uitzondering binnen de e-commerce."

Alle auto’s die op de autowebsite te koop staan zijn technisch gekeurd door onafhankelijke specialisten van DEKRA. Het onderzoeksrapport is te downloaden bij iedere te koop aangeboden auto.