Ultimatum ACM: advertentieprijzen occasions moeten duidelijker

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) is een onderzoek gestart naar de prijsvermelding van occasions. De ACM heeft vastgesteld dat er vaak onduidelijkheid bestaat over de prijs die wordt genoemd in de advertentie en wat de consument precies voor die prijs krijgt.

Ultimatum ACM: advertentieprijzen occasions moeten duidelijker

Uitgangspunt is dat de consument de auto voor de prijs uit de advertentie moet kunnen meenemen. Nu is het vaak niet duidelijk of de prijs alle verplichte kosten bevat. Ook de informatie over de garantie is vaak niet correct en volledig. De ACM eist dat de branche de advertenties uiterlijk half mei heeft aangepast.

Bernadette van Buchem, directeur consumenten van de ACM: "Het is belangrijk dat consumenten die een occasion kopen vooraf weten voor welke prijs zij de auto kunnen aanschaffen. Wij willen voorkomen dat ze bij de aankoop voor verrassingen komen te staan omdat er nog allerlei onverwachte kosten bij komen." 

Aanpak 

De meeste advertenties voor occasions staan online op platforms als Autotrack, Autoscout24 of Marktplaats. Om ervoor te zorgen dat deze prijzen aan de regels voldoen, wijst de ACM de verkopers van occasions nu op hun verantwoordelijkheid en de geldende regels. Zij hebben tot half mei de tijd om aan de regels te voldoen door:

-Alleen prijzen inclusief alle onvermijdbare kosten te vermelden in hun advertenties;
-Ervoor te zorgen dat duidelijk is of extra kostenposten al in deze prijs zijn opgenomen óf
dat deze optioneel zijn;
-Geen onjuiste informatie over de garantie te verstrekken. De koper heeft altijd de wettelijke garantie bij de aankoop van een occasion. Dus een auto aanbieden ‘zonder garantie’ mag niet.  

Dataleveranciers

Bij haar aanpak heeft de ACM ook de dataleveranciers betrokken. Zij bieden online systemen aan waarmee veel autoverkopers hun voorraden beheren en waarin zij hun online advertenties opmaken. Via deze dataleveranciers heeft de ACM de autohandelaren uitleg over de regels gestuurd. Ook heeft de ACM hen verzocht om de autohandelaren via hun systemen te wijzen op de regels. De ACM gaat na half mei controleren of de advertenties voldoende verbeterd zijn. Zo niet dan kan de ACM boetes opleggen.

Hierbij de brief van de ACM aan de autobranche: KLIK HIER

Reacties

Online vergelijk van auto’s blijft bemoeilijkt omdat veel garages adverteren met een ‘zo meenemen’ prijs, zelfs op auto’s boven de € 10.000,- waar andere garages adverteren met een all-inclusive prijs. Vervolgens staat er bij het eerste voorbeeld: ‘Voor de verschillende afleverpakketten neemt u contact op met onze verkoop afdeling.’
Dit maakt objectief vergelijk natuurlijk onmogelijk.

Geplaatst door: Jasper op
Ultimatum ACM: advertentieprijzen occasions moeten duidelijker - Automobielmanagement.nl

Ultimatum ACM: advertentieprijzen occasions moeten duidelijker

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) is een onderzoek gestart naar de prijsvermelding van occasions. De ACM heeft vastgesteld dat er vaak onduidelijkheid bestaat over de prijs die wordt genoemd in de advertentie en wat de consument precies voor die prijs krijgt.

Ultimatum ACM: advertentieprijzen occasions moeten duidelijker

Uitgangspunt is dat de consument de auto voor de prijs uit de advertentie moet kunnen meenemen. Nu is het vaak niet duidelijk of de prijs alle verplichte kosten bevat. Ook de informatie over de garantie is vaak niet correct en volledig. De ACM eist dat de branche de advertenties uiterlijk half mei heeft aangepast.

Bernadette van Buchem, directeur consumenten van de ACM: "Het is belangrijk dat consumenten die een occasion kopen vooraf weten voor welke prijs zij de auto kunnen aanschaffen. Wij willen voorkomen dat ze bij de aankoop voor verrassingen komen te staan omdat er nog allerlei onverwachte kosten bij komen." 

Aanpak 

De meeste advertenties voor occasions staan online op platforms als Autotrack, Autoscout24 of Marktplaats. Om ervoor te zorgen dat deze prijzen aan de regels voldoen, wijst de ACM de verkopers van occasions nu op hun verantwoordelijkheid en de geldende regels. Zij hebben tot half mei de tijd om aan de regels te voldoen door:

-Alleen prijzen inclusief alle onvermijdbare kosten te vermelden in hun advertenties;
-Ervoor te zorgen dat duidelijk is of extra kostenposten al in deze prijs zijn opgenomen óf
dat deze optioneel zijn;
-Geen onjuiste informatie over de garantie te verstrekken. De koper heeft altijd de wettelijke garantie bij de aankoop van een occasion. Dus een auto aanbieden ‘zonder garantie’ mag niet.  

Dataleveranciers

Bij haar aanpak heeft de ACM ook de dataleveranciers betrokken. Zij bieden online systemen aan waarmee veel autoverkopers hun voorraden beheren en waarin zij hun online advertenties opmaken. Via deze dataleveranciers heeft de ACM de autohandelaren uitleg over de regels gestuurd. Ook heeft de ACM hen verzocht om de autohandelaren via hun systemen te wijzen op de regels. De ACM gaat na half mei controleren of de advertenties voldoende verbeterd zijn. Zo niet dan kan de ACM boetes opleggen.

Hierbij de brief van de ACM aan de autobranche: KLIK HIER

Reacties

Online vergelijk van auto’s blijft bemoeilijkt omdat veel garages adverteren met een ‘zo meenemen’ prijs, zelfs op auto’s boven de € 10.000,- waar andere garages adverteren met een all-inclusive prijs. Vervolgens staat er bij het eerste voorbeeld: ‘Voor de verschillende afleverpakketten neemt u contact op met onze verkoop afdeling.’
Dit maakt objectief vergelijk natuurlijk onmogelijk.

Geplaatst door: Jasper op