Naast de prestigieuze prijzen Zakenauto van het Jaar en Bestelauto van het Jaar reikt Automobiel Management sinds een aantal jaren ook de Occasion van het Jaar uit. Op basis van cijfers van VWE, Marktplaats, Macadam, BCA en Athlon Carlease wordt bij de jurering onder meer gekeken naar het marktaandeel, de schades, prijzen, marges, het aantal keren dat een auto van een bepaald merk is bekeken, stadagen, views van de advertenties, innameschade, ROB-kosten en het aantal transacties per advertentie. De uitkomst van deze gehanteerde en op data gebaseerde criteria is een duidelijke reflectie van waar consument naar op zoek is en wat hij of zij uiteindelijk gaat kopen.

Aan de hand van alle uitkomsten stelden diverse experts uit de remarketingwereld een lijst met genomineerden samen. Mazda kwam daarbij uiteindelijk als het populairste automerk uit de bus. De prijs vormt volgens de jury ook een uitstekende afspiegeling van de marktverhoudingen. De jury bestond dit jaar uit onafhankelijke voorzitter Peter Brouwer (hoofdredacteur Automobiel Management), secretaris Rob Henneveld (onafhankelijk international business consultant) en de juryleden Tony Vrijsen (business developing manager BCA Nederland), Paul de Vries (oprichter #DCDW en woordvoerder Markplaats), Michel Corveleijn (internationaal directeur business development VWE), Michael Bernsen (remarketing manager Alphabet Nederland), Gerhard Prent (sales & marketing manager Macadam Nederland) en Richard Buss (country manager Cars On The Web Nederland).

"De jury was verrast en toch ook weer niet met de top vijf", vertelt juryvoorzitter Peter Brouwer. "De winnaar is een haast logische keuze, volgens een aantal juryleden, als het gaat om de verkoopbaarheid van het betreffende model. De uiteindelijke keuze voor het merk en het model was ook ingegeven door het feit dat het merk en haar vertegenwoordigende importeur in Nederland al sinds jaar en dag een stabiel dealernetwerk heeft. Zeker niet het grootste dealernetwerk in Nederland, maar wel één waar ‘nooit gedoe mee is’. Met een goede score in het RODI-onderzoek, waar met respect naar wordt gekeken", aldus Brouwer.

Bekijk de foto’s van het Remarketing Event op de Facebookpagina van Automobiel Management

Top
5 Occasion van het Jaar 2018














































Plaats



Totaalscore



Merk



Model



Segment



1



899



Mazda



CX-5



D



2



863



Toyota



Aygo



A



3



843



Dacia



Logan



C



4



829



Fiat



Punto



B



5



822



Volkswagen



Polo



B