Occasionexport is groter en groeit sneller dan –import

Terwijl brancheverenigingen te hoop lopen tegen de ongewenste import van occasions, neemt juist de export ervan een vlucht.

Occasionexport is groter en groeit sneller dan –import

Dit blijkt uit cijfers van VWE/CARmonitor, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau Aumacon.
Nadat in het eerste halfjaar de export van personenauto-occasions weer eens met een royale handvol procenten toenam heeft die opgaande lijn zich in het derde kwartaal verder voortgezet. Dit is verrassend aangezien er vanaf 2012 sprake is van een gestage daling van de buitenlandse belangstelling voor onze gebruikte auto’s. In Q3 vertrokken liefst 68.349 Nederlandse occasions naar het buitenland tegenover 59.366 stuks in Q3-2017 – een stijging van 15,1 procent. Opgeteld over de eerste negen maanden werden 194.597 occasions geëxporteerd; in dezelfde periode van 2017 waren dat 177.390 stuks, een toename van 9,7 procent. Daarmee lijkt nu definitief een einde te zijn gekomen aan de jarenlange terugloop. De export van Nederlandse occasions bereikte in 2012 haar voorlopig hoogtepunt; in dat jaar vertrokken maar liefst 324.842 occasions over de grens. Sindsdien is de occasionexport scherp gedaald. Naar verwachting zal dit jaar eindigen rond de 260 duizend occasionexporten.

Onder de meest gewilde exportmodellen opvallend veel stationwagens. In het derde kwartaal was echter de Volkswagen Golf het populairste exportmodel, gevolgd door de Opel Astra en Opel Zafira.

Import blijft achter

In het derde kwartaal van dit jaar is de import van personenauto-occasions met slechts 5,6 procent gestegen ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2017. In aantallen: afgelopen kwartaal kwamen 52.264 importauto’s ons land binnen tegenover 49.507 stuks in Q3-2017. Opgeteld over de eerste negen maanden werden 173.482 occasions geïmporteerd; in dezelfde periode in 2017 waren dat 147.789 stuks, een stijging van 17,4 procent. De import naar Nederland van occasions zit sinds 2012 flink in de lift; in dat jaar ging het nog maar om 70.293 importoccasions. Het eindresultaat voor dit jaar wordt door Aumacon geprognosticeerd op 225 duizend stuks. Het is de afgelopen jaren nooit voorgekomen dat de occasionimport de -export overschreed.
Onder de meest gevraagde modellen zijn opvallend veel B-segmentauto’s. Niettemin was in het derde kwartaal de Volkswagen Golf het populairste importmodel, gevolgd door de Volkswagen Polo en Renault Captur.

Reacties

Eigenlijk wel een heel mooi bericht, al dan niet met het oog op meer uitstoot van oudere auto’s. Stel nou eens dat Steven van Eijck (RAI) zijn zin al eerder had gekregen en de BPM was afgeschaft. Wel, dan was het effect beslist andersom geweest: meer import (want zonder BPM heffing) van vuile auto’s en minder export, want geen BPM teruggave.
Maar ja, Van Eijck is dan ook voorman van de importeurs van nieuwe auto’s en niet van de automotive branche als totaal

Geplaatst door: Roel Hindriks op

Als zowel de import als de import een stijging laten zien dan lijkt het of de grenzen binnen Europa langzaam aan minder grote drempels lijken te worden. Dat is volgens mij een goede ontwikkeling.
Grtz,
MrWheelson.nl
Bas

Geplaatst door: Bas Oude Luttikhuis op
Occasionexport is groter en groeit sneller dan –import - Automobielmanagement.nl

Occasionexport is groter en groeit sneller dan –import

Terwijl brancheverenigingen te hoop lopen tegen de ongewenste import van occasions, neemt juist de export ervan een vlucht.

Occasionexport is groter en groeit sneller dan –import

Dit blijkt uit cijfers van VWE/CARmonitor, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau Aumacon.
Nadat in het eerste halfjaar de export van personenauto-occasions weer eens met een royale handvol procenten toenam heeft die opgaande lijn zich in het derde kwartaal verder voortgezet. Dit is verrassend aangezien er vanaf 2012 sprake is van een gestage daling van de buitenlandse belangstelling voor onze gebruikte auto’s. In Q3 vertrokken liefst 68.349 Nederlandse occasions naar het buitenland tegenover 59.366 stuks in Q3-2017 – een stijging van 15,1 procent. Opgeteld over de eerste negen maanden werden 194.597 occasions geëxporteerd; in dezelfde periode van 2017 waren dat 177.390 stuks, een toename van 9,7 procent. Daarmee lijkt nu definitief een einde te zijn gekomen aan de jarenlange terugloop. De export van Nederlandse occasions bereikte in 2012 haar voorlopig hoogtepunt; in dat jaar vertrokken maar liefst 324.842 occasions over de grens. Sindsdien is de occasionexport scherp gedaald. Naar verwachting zal dit jaar eindigen rond de 260 duizend occasionexporten.

Onder de meest gewilde exportmodellen opvallend veel stationwagens. In het derde kwartaal was echter de Volkswagen Golf het populairste exportmodel, gevolgd door de Opel Astra en Opel Zafira.

Import blijft achter

In het derde kwartaal van dit jaar is de import van personenauto-occasions met slechts 5,6 procent gestegen ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2017. In aantallen: afgelopen kwartaal kwamen 52.264 importauto’s ons land binnen tegenover 49.507 stuks in Q3-2017. Opgeteld over de eerste negen maanden werden 173.482 occasions geïmporteerd; in dezelfde periode in 2017 waren dat 147.789 stuks, een stijging van 17,4 procent. De import naar Nederland van occasions zit sinds 2012 flink in de lift; in dat jaar ging het nog maar om 70.293 importoccasions. Het eindresultaat voor dit jaar wordt door Aumacon geprognosticeerd op 225 duizend stuks. Het is de afgelopen jaren nooit voorgekomen dat de occasionimport de -export overschreed.
Onder de meest gevraagde modellen zijn opvallend veel B-segmentauto’s. Niettemin was in het derde kwartaal de Volkswagen Golf het populairste importmodel, gevolgd door de Volkswagen Polo en Renault Captur.

Reacties

Eigenlijk wel een heel mooi bericht, al dan niet met het oog op meer uitstoot van oudere auto’s. Stel nou eens dat Steven van Eijck (RAI) zijn zin al eerder had gekregen en de BPM was afgeschaft. Wel, dan was het effect beslist andersom geweest: meer import (want zonder BPM heffing) van vuile auto’s en minder export, want geen BPM teruggave.
Maar ja, Van Eijck is dan ook voorman van de importeurs van nieuwe auto’s en niet van de automotive branche als totaal

Geplaatst door: Roel Hindriks op

Als zowel de import als de import een stijging laten zien dan lijkt het of de grenzen binnen Europa langzaam aan minder grote drempels lijken te worden. Dat is volgens mij een goede ontwikkeling.
Grtz,
MrWheelson.nl
Bas

Geplaatst door: Bas Oude Luttikhuis op