"De maand juni was zelfs een recordmaand met een omzetstijging van zestien procent", zegt directeur Adriaan Roggeveen tegen Het Financieele Dagblad. "Maar ook de maand mei was al heel erg goed met een plus van twaalf procent."

Sator Holding – negen werkmaatschappijen – is met een omzet van 275 miljoen euro (2008) marktleider in Nederland op het gebied van auto- onderdelen en werkplaatsuitrusting voor autobedrijven. Roggeveen verwacht dat de omzet dit jaar de driehonderd miljoen euro zal passeren. "Zo lang de Nederlandse automobilist meer kilometers blijft rijden, krijgt de crisis niet echt vat op de onderhoudssector en op bedrijven als Sator."

Sator Holding maakte vorig jaar nog deel uit van Kroymans Corporation. Sinds kort is het voor tachtig procent in handen van de Amsterdamse investeringsmaatschappij H2 Equity Partners. Van Heck Investments in Rotterdam bezit de overige twintig procent van de aandelen. Roggeveen, die samen met een compagnon Van Heck Investments leidt, heeft een belang van tien procent.

De werkmaatschappijen van Sator Holding kopen circa 130 duizend verschillende auto-onderdelen en gereedschappen groot in bij fabrieken in Europa en China. Via de groothandel belanden ze bij de garagebedrijven. "Een op de acht auto-onderdelen in Nederland is van ons afkomstig", aldus Roggeveen. Dat consumenten onder meer als gevolg van de crisis langer doorrijden met hun auto is goed voor een bedrijf als Sator. Daarnaast rijden Nederlanders steeds meer kilometers: in 2000 waren dat volgens Bovag-RAI gemiddeld 13.157, in 2006 13.840 en Roggeveen verwacht dat in 2009 de grens van veertienduizend kilometer wordt gepasseerd. "Elke gereden kilometer betekent 7,5 eurocent onderhoud."