Gedwongen ontslagen bij reorganisatie Sonax Car Care

Bij de Nederlandse Sonax-organisatie vindt dit jaar een herstructurering plaats, die gepaard zal gaan met gedwongen ontslagen.

Personeel, franchisenemers en klanten van Sonax Car Care B.V. zijn dinsdag en gisteren op de hoogte gebracht. Hoeveel mensen er moeten vertrekken, staat nog niet vast.

De maatregel is een initiatief van Sonax GmbH in Duitsland en volgt uit de aanhoudende omzetdruk binnen de dertien personen tellende Nederlandse dochteronderneming. Volgens directeur Rob Koch zijn door de algehele economische situatie in Nederland en de crisis in de automotive branche in het bijzonder omzetten verloren gegaan "die helaas niet konden worden gecompenseerd. De markt wijzigt in rap tempo en Sonax zal zich hieraan moeten aanpassen."

Hij verwijst onder meer naar recente faillissementen bij belangrijke klanten (Koops, Halfords en – in mindere mate – Pouw) en bij individuele dealerbedrijven. De vele verkoopklaar te maken voertuigen bij Koops vormden voor de Sonax-franchisers een belangrijke bron van inkomsten. Halfords was een belangrijk podium naar de consumentenmarkt. Hoewel bij deze retailketen sprake is van een doorstart, staat wel vast dat Sonax er zijn oorspronkelijke volume niet meer zal behalen. Ook de recente overgang van ADN-grossiers naar Sator (met nagenoeg geen car careproducten) speelde een negatieve rol. Verder lijdt Sonax onder de export van jonge occasions, de trend om gebruikte auto’s ongepoetst (goedkoper) aan te bieden en de perikelen rond klassieke auto’s. 

Koch heeft komende dinsdag overleg met de circa twintig Sonax-franchisers, om met hen de koers te bepalen. Bij dat gesprek zal ook de Duitse Sonax-directeur/eigenaar Manfred Hoffmann jr. aanwezig zijn. Duidelijk is al dat Sonax Car Care op een aantal fronten de organisatie gaat aanpassen. Zo zullen klanten hun orders rechtstreeks bij het Duitse moederbedrijf gaan bestellen. Ook de uitlevering  gebeurt voortaan zonder tussenkomst van de Nederlandse organisatie. Verder komen de marketing en de ondersteuning op beurzen nu voor rekening van Sonax GmbH. Op basis van de aldus ontstane lagere overhead hoopt Koch de Nederlandse tak beter bestand te krijgen tegen de huidige prijsdruk in de markt.   

Reacties

Erg vervelend bericht, heb meer dan 10 jaar voor deze mooie organisatie mogen werken. Veel sterkte in deze moeilijke tijden.

Geplaatst door: Michel Orth op

Jammer dat deze mooie organisatie zo n moeilijke tijd door maakt,heb hier 15 jaar als franchisenemer mee samen gewerkt met hart en ziel maar helaas ook door de crisis mijn kop niet boven water kunnen houden jammer zo n goede formule en mooie producten sterkte.

Geplaatst door: charel ten bloemendal op

Ja dat heb je als je niet luister naar je franchise nemers dit was al bekent in 2009 eigenschuld (sonax koch) jammer voor de franchisers die zijn de lul behalve die konte kruipers

Geplaatst door: Harry op
Gedwongen ontslagen bij reorganisatie Sonax Car Care - Automobielmanagement.nl

Gedwongen ontslagen bij reorganisatie Sonax Car Care

Bij de Nederlandse Sonax-organisatie vindt dit jaar een herstructurering plaats, die gepaard zal gaan met gedwongen ontslagen.

Personeel, franchisenemers en klanten van Sonax Car Care B.V. zijn dinsdag en gisteren op de hoogte gebracht. Hoeveel mensen er moeten vertrekken, staat nog niet vast.

De maatregel is een initiatief van Sonax GmbH in Duitsland en volgt uit de aanhoudende omzetdruk binnen de dertien personen tellende Nederlandse dochteronderneming. Volgens directeur Rob Koch zijn door de algehele economische situatie in Nederland en de crisis in de automotive branche in het bijzonder omzetten verloren gegaan "die helaas niet konden worden gecompenseerd. De markt wijzigt in rap tempo en Sonax zal zich hieraan moeten aanpassen."

Hij verwijst onder meer naar recente faillissementen bij belangrijke klanten (Koops, Halfords en – in mindere mate – Pouw) en bij individuele dealerbedrijven. De vele verkoopklaar te maken voertuigen bij Koops vormden voor de Sonax-franchisers een belangrijke bron van inkomsten. Halfords was een belangrijk podium naar de consumentenmarkt. Hoewel bij deze retailketen sprake is van een doorstart, staat wel vast dat Sonax er zijn oorspronkelijke volume niet meer zal behalen. Ook de recente overgang van ADN-grossiers naar Sator (met nagenoeg geen car careproducten) speelde een negatieve rol. Verder lijdt Sonax onder de export van jonge occasions, de trend om gebruikte auto’s ongepoetst (goedkoper) aan te bieden en de perikelen rond klassieke auto’s. 

Koch heeft komende dinsdag overleg met de circa twintig Sonax-franchisers, om met hen de koers te bepalen. Bij dat gesprek zal ook de Duitse Sonax-directeur/eigenaar Manfred Hoffmann jr. aanwezig zijn. Duidelijk is al dat Sonax Car Care op een aantal fronten de organisatie gaat aanpassen. Zo zullen klanten hun orders rechtstreeks bij het Duitse moederbedrijf gaan bestellen. Ook de uitlevering  gebeurt voortaan zonder tussenkomst van de Nederlandse organisatie. Verder komen de marketing en de ondersteuning op beurzen nu voor rekening van Sonax GmbH. Op basis van de aldus ontstane lagere overhead hoopt Koch de Nederlandse tak beter bestand te krijgen tegen de huidige prijsdruk in de markt.   

Reacties

Erg vervelend bericht, heb meer dan 10 jaar voor deze mooie organisatie mogen werken. Veel sterkte in deze moeilijke tijden.

Geplaatst door: Michel Orth op

Jammer dat deze mooie organisatie zo n moeilijke tijd door maakt,heb hier 15 jaar als franchisenemer mee samen gewerkt met hart en ziel maar helaas ook door de crisis mijn kop niet boven water kunnen houden jammer zo n goede formule en mooie producten sterkte.

Geplaatst door: charel ten bloemendal op

Ja dat heb je als je niet luister naar je franchise nemers dit was al bekent in 2009 eigenschuld (sonax koch) jammer voor de franchisers die zijn de lul behalve die konte kruipers

Geplaatst door: Harry op