Peiling Puls: Duitse autokoper keert VW niet de rug toe

Van een ‘VW-kopersstaking’ is bij Duitse klanten vooralsnog geen sprake, meldt onderzoeksbureau Puls op grond van een representatieve steekproef.

Het sentiment is het beste te omschrijven met ‘gelaten’, eerder dan ‘boos’. Wel verwacht men blijvende schade aan het merkvertrouwen (41%). Slechts 29% gaat ervan uit dat Volkswagen er dankzij snelle helderheid over de affaire al op korte termijn weer bovenop zal komen.

Puls peilde de mening van 557 Duitsers die van plan zijn een auto te gaan kopen of dat recentelijk hebben gedaan. Van hen blijkt  67% van mening dat ook andere fabrikanten technische trucs toepassen om hun uitlaatgaswaarden positief te beïnvloeden. Bijna vijftig procent denkt dat het kwaliteitslabel ‘Made in Germany’ aan waarde heeft verloren door het VW-schandaal. Van de prospects zegt 11% op dit moment geen VW meer te willen kopen. Daarentegen geeft 54% aan onverminderd interesse in het merk te houden; 35% wil eerst de komende ontwikkelingen afwachten.

"De vertrouwenscrisis rond het merk vertaalt zich vooral bij jongeren en vrouwen in een afwachtende, gelaten houding, zij het beperkt", concludeert Puls-directeur Konrad Weßner. Blijkens het onderzoek denken vooral 50-plussers (49%) dat het aanzien van VW blijvende schade zal lijden; 67% van hen denkt dat Duitse autofabrikanten in het algemeen imagoschade lijden door de affaire. Jongeren daarentegen zijn op dit onderdeel beduidend minder somber. Eengsgezindheid is er wat betreft de deuk in het imago van dieselmotoren: die zal van langere duur zijn, denkt een derde van de ondervraagde Duitse autokopers.

Opvallend: het percentage Duitsers dat nóg kritischer berichtgeving rond het dieselgesjoemel toejuicht is groter (36%) dan het percentage dat de berichtgeving overtrokken vindt (27%). "Om een langdurige vertrouwensbreuk met de klant te voorkomen, is een reeks maatregelen nodig die de fabrikant heeft afgestemd met zijn dealers. Onder meer hoe een schandaal als dit in de toekomst te vermijden en op welke manier de klant schadeloos wordt gesteld", beveelt Weßner aan.

Peiling Puls: Duitse autokoper keert VW niet de rug toe - Automobielmanagement.nl

Peiling Puls: Duitse autokoper keert VW niet de rug toe

Van een ‘VW-kopersstaking’ is bij Duitse klanten vooralsnog geen sprake, meldt onderzoeksbureau Puls op grond van een representatieve steekproef.

Het sentiment is het beste te omschrijven met ‘gelaten’, eerder dan ‘boos’. Wel verwacht men blijvende schade aan het merkvertrouwen (41%). Slechts 29% gaat ervan uit dat Volkswagen er dankzij snelle helderheid over de affaire al op korte termijn weer bovenop zal komen.

Puls peilde de mening van 557 Duitsers die van plan zijn een auto te gaan kopen of dat recentelijk hebben gedaan. Van hen blijkt  67% van mening dat ook andere fabrikanten technische trucs toepassen om hun uitlaatgaswaarden positief te beïnvloeden. Bijna vijftig procent denkt dat het kwaliteitslabel ‘Made in Germany’ aan waarde heeft verloren door het VW-schandaal. Van de prospects zegt 11% op dit moment geen VW meer te willen kopen. Daarentegen geeft 54% aan onverminderd interesse in het merk te houden; 35% wil eerst de komende ontwikkelingen afwachten.

"De vertrouwenscrisis rond het merk vertaalt zich vooral bij jongeren en vrouwen in een afwachtende, gelaten houding, zij het beperkt", concludeert Puls-directeur Konrad Weßner. Blijkens het onderzoek denken vooral 50-plussers (49%) dat het aanzien van VW blijvende schade zal lijden; 67% van hen denkt dat Duitse autofabrikanten in het algemeen imagoschade lijden door de affaire. Jongeren daarentegen zijn op dit onderdeel beduidend minder somber. Eengsgezindheid is er wat betreft de deuk in het imago van dieselmotoren: die zal van langere duur zijn, denkt een derde van de ondervraagde Duitse autokopers.

Opvallend: het percentage Duitsers dat nóg kritischer berichtgeving rond het dieselgesjoemel toejuicht is groter (36%) dan het percentage dat de berichtgeving overtrokken vindt (27%). "Om een langdurige vertrouwensbreuk met de klant te voorkomen, is een reeks maatregelen nodig die de fabrikant heeft afgestemd met zijn dealers. Onder meer hoe een schandaal als dit in de toekomst te vermijden en op welke manier de klant schadeloos wordt gesteld", beveelt Weßner aan.