Het onderhoud van een auto is erg belangrijk: denk hierbij aan betrouwbaarheid van het voertuig, bedrijfszekerheid en aflopende garantie. Om aan deze eisen te kunnen voldoen is tijdig onderhoud nodig. Wat er precies moet gebeuren en hoe vaak staat vastgelegd in de onderhoudsvoorschriften en onderhoudsintervallen van een voertuig. Voor elk type voertuig zijn deze voorschriften en intervallen specifiek.

Om voor elk kenteken afzonderlijk het onderhoud goed in kaart te hebben, heeft Flipse Automatisering de koppeling met OBI gerealiseerd. Aan de hand van onderhoudsnota’s wordt vastgelegd wanneer de laatste onderhoudsbeurt is geweest. Daarnaast wordt opgevraagd aan Mivar wanneer de volgende onderhoudsbeurt is. Deze gegevens worden vastgelegd op contractniveau in het systeem en leveren waardevolle inzichten op. Met een uitgekiende correspondentiestrategie (denk aan brieven, e-mails en publicaties op het berijdersportaal) is het vervolgens mogelijk berijders te infomeren over de onderhoudsbeurt.

"Hiermee kunnen wij de service- en dienstverlening naar onze berijders nog verder optimaliseren, bijvoorbeeld door hen proactief voor de volgende onderhoudsbeurt te benaderen", aldus Immanuël Struik Manager Operations en ICT bij Autolease Midden Nederland. "Ook in de forecast en op toekomstige ontwikkelingen met telematica kunnen wij middels de OBI alvast een sprong vooruit maken." De ontwikkeling en implementatie van de OBI is vanuit een goede samenwerking tussen Autolease Midden Nederland, Flipse Automatisering en Mivar tot stand gekomen. "Het was al tijden een vurige wens om over deze gegevens te beschikken en zijn nu erg blij dat we er direct mee aan de slag kunnen."