Audi heeft eind vorige week 24.000 auto’s teruggeroepen om een softwareprobleem te verhelpen dat er voor zorgt dat de emissie-controle alleen onder bepaalde momenten werkt waardoor de auto dan minder vuile stoffen uitstoot. Dat zou met name gebeuren als de motor draait terwijl het stuur in de rechtuit-stand staat, met andere woorden als de auto op een testbank staat.

Technisch mankement 

Volgens Audi is er geen sprake van sjoemelen maar van een technisch mankement maar gezien alle vorige problemen met het dieselschandaal is de onthulling toch slecht gevallen. Vooral Stadler, die net zijn contract voor vijf jaar heeft verlengd maar al eerder regelmatig in dieselgate is genoemd, krijgt daarbij veel kritiek. Der Spiegel citeerde dit weekend een hooggeplaatste VW-functionaris die zou hebben gezegd ‘dat dit de laatste strohalm was voor Rupert.’ Een officiële woordvoerder van de groep houdt de boot tot nu toe af: "We hebben pas donderdag gehoord over dit probleem en moeten eerst eens alle feiten op een rijtje hebben. Niemand begint te denken over een laatste stap voordat we de eerste stap hebben gezet."