Column Toralt Deinum: Tesla zonder spanning

Deze maand was het dan eindelijk zover: de start van Tesla met de productie en aflevering van de Model 3. Aanvankelijk is het bouwtempo nog erg laag, pas in het vierde kwartaal zal de grens van vijfduizend auto’s per week worden gepasseerd. In 2018 moet de output verdubbelen naar tienduizend auto’s. In de tweede helft van volgend jaar moeten wij in Nederland kunnen rijden met de ‘betaalbare’ Tesla.

Column Toralt Deinum: Tesla zonder spanning

In een eerdere column over Tesla schreef ik dat ik het jammer vind dat de Model 3 in alle opzichten inferieur is aan de Model S. In die zin dat de BMW 1602 ten opzichte van de vijf jaar eerder geïntroduceerde 1500 wél meer ‘waar voor zijn geld’ bood: goedkoper, maar ook krachtiger en sneller. De sportieve successtory van het naoorlogse BMW begon toen écht.

Maar sinds de productieproblemen met de vleugeldeuren van de Model X heeft Tesla topman Elon Musk zijn buik vol van autogadgets. Niet alleen vanwege de slapeloze nachten die dit opleverde, maar ook omdat de Model 3 in veel grotere aantallen geproduceerd moet worden. In 2019 wil Tesla op een output van 500 duizend auto’s op jaarbasis zitten en dan kan je geen productievertragende componenten gebruiken.

En dus houdt Musk het bij de Model 3 simpel. Dit betekent bijvoorbeeld alleen een centraal display en geen apart instrumentarium, noch head-up display. Tesla heeft hiervoor goed naar Apple gekeken, dat ongestraft wegkomt met zijn ‘less is more’ strategie. En zo wil Musk ook het interieur van de Model 3 opschonen. Tesla kan zich daardoor beter focussen op de bouwkwaliteit; iets wat bij de auto’s van het merk geen overbodige luxe is.

Bij de Model X draaide alles om de vleugeldeuren. Voor Tesla was dat eigenlijk jammer, want het merk wil zich juist onderscheiden met de Autopilot waardoor de bestuurder een deel van het rijwerk uit handen kan geven. Hoewel ongelukken veel media-aandacht krijgen, is Musk er van overtuigd dat deze techniek tien keer veiligere auto’s oplevert dan volledig door de mens bestuurde voertuigen. Zodra er hard bewijs beschikbaar komt voor deze claim, zal de verzekeringspremie kunnen dalen, en dus ook de gebruikskosten van de Model 3.

De Model 3 moet dus zo simpel en goedkoop mogelijk worden. Daarmee is hij de moderne equivalent van de T-Ford, die een onverslaanbaar lage prijs had en in alle kleuren leverbaar was, zolang het maar zwart was. En Elon Musk wil best de moderne equivalent van Henry Ford worden…

Tesla model 3 interieur 

Column Toralt Deinum: Tesla zonder spanning - Automobielmanagement.nl

Column Toralt Deinum: Tesla zonder spanning

Deze maand was het dan eindelijk zover: de start van Tesla met de productie en aflevering van de Model 3. Aanvankelijk is het bouwtempo nog erg laag, pas in het vierde kwartaal zal de grens van vijfduizend auto’s per week worden gepasseerd. In 2018 moet de output verdubbelen naar tienduizend auto’s. In de tweede helft van volgend jaar moeten wij in Nederland kunnen rijden met de ‘betaalbare’ Tesla.

Column Toralt Deinum: Tesla zonder spanning

In een eerdere column over Tesla schreef ik dat ik het jammer vind dat de Model 3 in alle opzichten inferieur is aan de Model S. In die zin dat de BMW 1602 ten opzichte van de vijf jaar eerder geïntroduceerde 1500 wél meer ‘waar voor zijn geld’ bood: goedkoper, maar ook krachtiger en sneller. De sportieve successtory van het naoorlogse BMW begon toen écht.

Maar sinds de productieproblemen met de vleugeldeuren van de Model X heeft Tesla topman Elon Musk zijn buik vol van autogadgets. Niet alleen vanwege de slapeloze nachten die dit opleverde, maar ook omdat de Model 3 in veel grotere aantallen geproduceerd moet worden. In 2019 wil Tesla op een output van 500 duizend auto’s op jaarbasis zitten en dan kan je geen productievertragende componenten gebruiken.

En dus houdt Musk het bij de Model 3 simpel. Dit betekent bijvoorbeeld alleen een centraal display en geen apart instrumentarium, noch head-up display. Tesla heeft hiervoor goed naar Apple gekeken, dat ongestraft wegkomt met zijn ‘less is more’ strategie. En zo wil Musk ook het interieur van de Model 3 opschonen. Tesla kan zich daardoor beter focussen op de bouwkwaliteit; iets wat bij de auto’s van het merk geen overbodige luxe is.

Bij de Model X draaide alles om de vleugeldeuren. Voor Tesla was dat eigenlijk jammer, want het merk wil zich juist onderscheiden met de Autopilot waardoor de bestuurder een deel van het rijwerk uit handen kan geven. Hoewel ongelukken veel media-aandacht krijgen, is Musk er van overtuigd dat deze techniek tien keer veiligere auto’s oplevert dan volledig door de mens bestuurde voertuigen. Zodra er hard bewijs beschikbaar komt voor deze claim, zal de verzekeringspremie kunnen dalen, en dus ook de gebruikskosten van de Model 3.

De Model 3 moet dus zo simpel en goedkoop mogelijk worden. Daarmee is hij de moderne equivalent van de T-Ford, die een onverslaanbaar lage prijs had en in alle kleuren leverbaar was, zolang het maar zwart was. En Elon Musk wil best de moderne equivalent van Henry Ford worden…

Tesla model 3 interieur