Laatste nieuws:

DEVENTER, 31 juli 2017 13:25

Autobedrijf: zorg voor goed beeldmateriaal!

Hoe zoeken consumenten op internet naar hun nieuwe auto? Informatie van Google maakt dit proces inzichtelijker*. Wat blijkt: er vinden eerst honderden digitale acties plaats voordat een autokoper zich in de showroom meldt. De keuze is dan al gemaakt. Onderweg moeten autobedrijven zich zien te profileren.

De digitale zoektocht naar producten en het psychologische proces dat uiteindelijk leidt tot een aankoop in de fysieke wereld is zo complex dat gedragswetenschappers er een aparte studie van hebben gemaakt. Wie denkt online binnen te lopen komt dan ook al snel van een koude kermis thuis. Tegenwoordig draait alles om daar zijn waar de klant is, herhaling, verleiding en geduld. Een strategie die geduld vergt. De hele fase tot een autoaankoop kan namelijk maanden in beslag nemen. Het is een reis waarop klanten tientallen, zo niet honderden websites bezoeken om hun keuze te rechtvaardigen.

Zichtbaar zijn

In die tijd zijn er talloze intentie-gedreven micromomenten waarop een klant antwoord zoekt op vragen over een auto. Vragen over veiligheid, binnenruimte, praktische bruikbaarheid, maandelijkse lasten, onderhoud. Dat zijn óók de momenten waarop je als autobedrijf zichtbaar dient te zijn. Dat klinkt makkelijker dan het is want in de praktijk weten we nauwelijks wat er precies gebeurt tijdens al dat gegoogel. Echter, als we een willekeurige clickstream in Google analyseren van een potentiële autokoper dan zijn er wel degelijk algemene delers te benoemen. Het resultaat is een grofkorrelige blik op de belangrijkste autowinkelmomenten die online plaatsvinden.

900 interacties

Gemiddeld duurt het drie maanden voordat autokopers besluiten welke auto te kopen. In die periode zijn er meer dan 900 digitale interacties, waarvan 71 procent op een smartphone of tablet. Deze interacties - in de vorm van zoekopdrachten, websitebezoeken, video's en clicks - zijn grotendeels op Google, YouTube, websites van autobedrijven en fabrikanten, reviewsites en occasionportals. De centrale vragen die de gemiddelde consument zichzelf stelt: welke auto is de beste? Past hij bij mij? Kan ik ‘m betalen? Waar moet ik ‘m kopen? Krijg ik een goede deal? Een gemiddelde zoektocht op Google levert 139 zoekopdrachten op, wat in feite 139 kansen zijn voor autobedrijven om zich te presenteren. Een belangrijk gegeven, want zes van de tien autoshoppers betreedt de markt zonder te weten welke auto ze willen kopen.

Gebruik goede afbeeldingen

Kortom, het is de taak van het autobedrijf om online te participeren, te informeren en om autokopers te overtuigen in hun zoektocht naar een nieuwe auto. Een goed beginpunt is wat dat betreft het gebruik van hoge kwaliteit afbeeldingen op de eigen website, op social media en op portals zoals Autotrack en AutoTrader. Zij kunnen in dat proces de deal maken of breken, weet Joep Hazeu van online marketingbureau Auto Insite. Zeker als het gaat om occasionportals waar uiteindelijk het gros van de autokopers op terecht komt. "Vergelijk die sites met een winkelstraat. Mensen hebben nog niet direct een koopintentie maar ze zijn er wel klaar voor om geïnformeerd en wellicht overgehaald te worden om op basis van de juiste argumenten hun keuze te maken. En net als in een winkelstraat is ook de eerste indruk die je online maakt meteen de belangrijkste."

Herkenning

"Als jouw afbeeldingen eruit springen dan onthouden autokopers dat. Herkenning is de basis van vertrouwen. Die herkenbaarheid is van cruciaal belang want marketeers weten dat de tijdlijn voorafgaand aan de aanschaf van een auto maanden kan duren. Zorg dus voor goed beeld. Zeker nu, op een moment waarop vrijwel iedereen op z'n smartphone of tablet zit, moet je je afvragen of jouw activiteiten als autobedrijf mobile friendly zijn en of je het antwoord geeft op alle vragen van autokopers. Publiceer dus naast goed beeldmateriaal ook waardevolle extra informatie. En dan gaat het niet alleen om cilinderinhoud en motorvermogen, maar om alle praktische vraagstukken over veiligheid, gebruiksgemak en kosten. Daar liggen de kansen. Gelukkig zien we nu een jongere generatie het management van menig autobedrijf betreden en daar zie je de aandacht naar internet verschuiven. In vind dat strategisch een zeer goede ontwikkeling."

* Rapport "What One Consumer's Car-Buying Process Reveals About Auto Marketing Opportunities"

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
  robot check
Vul de code van bovenstaand plaatje in.

Nieuws per rubriek

Auto & Economie Binnenland » RSS
Fastned trekt in rechtszaak met Shell aan kortste eind (11-12-2017)
Medewerkers Pon legden ambtenaar defensie in de watten (07-12-2017)
VDL sleept met ombouw 1.250 politieauto’s megaorder binnen (07-12-2017)
Van Mossel slachtoffer van wraakactie (06-12-2017)
161 voertuigen in beslag genomen bij autobedrijf Hoogeveen (05-12-2017)
Auto & Economie Buitenland » RSS
Bierbrouwer bestelt vrachtwagen van Tesla (11-12-2017)
FCA praat met Hyundai over samenwerking (11-12-2017)
Sjoemel-ingenieur Oliver Schmidt krijgt zeven jaar gevangenis voor dieselgate (07-12-2017)
Ford verkoopt auto’s via Alibaba (07-12-2017)
Nieuwe klap voor Britse dieselverkoop (06-12-2017)
Auto & Lease » RSS
Leaseregistraties november +9%; Volkswagen Golf/Up! toppers (11-12-2017)
International Car Lease Holding neemt Lease Performance over (04-12-2017)
Consumentenbond komt met veiling voor private lease (15-11-2017)
Mobility Service Nederland komt met apart EV-label (14-11-2017)
Leaseregistraties oktober +26%; Volkswagen Up! leasetopper (06-11-2017)
Auto & Lifestyle » RSS
Autobezitter nog altijd merkentrouw (01-12-2017)
Onderzoek Vlaamse Verkeersbond: jongeren willen écht wel een auto (14-11-2017)
Veel millennials willen auto online kopen (09-11-2017)
40-plusser kiest vaker voor nieuw (28-08-2017)
Oudste autoblad ter wereld komt naar Nederland (25-08-2017)
Auto & Milieu » RSS
EV-nieuws: Elektrisch rijden in Benelux makkelijker maken (11-12-2017)
Achtergrond: Europese regels voor typegoedkeuring worden verscherpt (11-12-2017)
Onderzoek ANWB: Elektrisch rijden duurder dan op benzine (04-12-2017)
EV-Nieuws: Actieradius Tesla Model 3 officieel vastgesteld (01-12-2017)
Ford grote winnaar bij Britse sloopregeling (29-11-2017)
Auto & Politiek » RSS
'Europese autosector moet snel zijn met EV’s' (21-11-2017)
Achtergrond: Europa zwicht voor wensen autolobby (16-11-2017)
Column Clem Dickmann: Omkoopschandaal Pon (21-09-2017)
Nederlandse auteur Peter Teffer komt met boek over 'dieselgate' (20-09-2017)
40 maanden cel voor ‘sjoemelingenieur’ VW (28-08-2017)
Auto & Reclame » RSS
Continental Banden sponsort de Tour de France (11-12-2017)
Passend Sinterklaas cadeautje: F1 racewagen van 600.000 Lego steentjes (04-12-2017)
Jaguar verslaat Alfa Romeo (filmpje) (04-12-2017)
AM-weekendtip: Essen Motor Show 2017 (01-12-2017)
Toyota haalt marketing weer in huis (29-11-2017)
Auto & Techniek » RSS
Volkswagen moet nog veel sjoemelsoftware herstellen (14-11-2017)
Japanse auto’s meest betrouwbaar (02-11-2017)
Solarteam Eindhoven is 14 keer efficiënter dan Tesla (filmpje) (17-10-2017)
Nissan moet 1,2 miljoen auto’s terugroepen (06-10-2017)
Nissan liet auto’s door onbevoegden inspecteren (02-10-2017)
Auto & Technologie » RSS
Waterstofauto komt binnen bereik (06-12-2017)
Auto van GM regelt de koffie voor je (06-12-2017)
'Robots' gaan schadedossiers behandelen (04-12-2017)
Mercedes-Benz zet meer drones in (filmpje) (30-11-2017)
CarsOnTheWeb lanceert mobiele app (29-11-2017)
Autoaccessoires & auto-onderdelen » RSS
Tyre24 breidt aanbod uit met auto-onderdelen (10-10-2017)
Mega Tyre opent eigen depot (26-09-2017)
Geevers Auto Parts neemt Autoplaat Drachten over (22-09-2017)
Faillissement van de kleine toeleveranciers aan de auto-industrie (08-09-2017)
Tyres in Stock met nieuwe webshop klaar voor winter (23-08-2017)
Autodealer nieuws » RSS
Dealerholding Zijm neemt Hegeman groep over (07-12-2017)
Broekhuis Groep koopt Martin Schilder (06-12-2017)
Louwman Exclusive verkozen tot beste Morgan-dealer van Europa (20-11-2017)
Autodealer heeft 't meest aan Facebook (17-11-2017)
Kroymans Hilversum benoemd tot 'Ferrari Classiche Officina' (09-11-2017)
Autonieuws; Nieuwe modellen en typen » RSS
Tokyo Motor Show: Japanse automerken maken EV-rijden 'sexy' (02-11-2017)
Citroën gaat weer voor groot (01-11-2017)
Stel uw auto samen met de RDC AM Carconfigurator (17-10-2017)
Nissan valt aan: Leaf met XL- en XXL-actieradius (05-10-2017)
Renault Symbioz: auto én extra kamer in je huis (13-09-2017)
Autoschadeherstel » RSS
Aantal aanrijdingen en claims schieten fors omhoog (06-12-2017)
Autoschade Arnhem treedt toe tot AHG (27-11-2017)
SOS International ook in schadeafhandeling en herstel (02-11-2017)
Volvo beweegt naar merk-erkend schadeherstel (27-10-2017)
ABS en ASN sluiten zich aan bij Bovag (13-10-2017)
Bestelauto nieuws; Nieuwe modellen en typen » RSS
Achtergrond: elektrisch aangedreven bestelauto’s naar 4.250 kg (15-11-2017)
Sterke stijging bestelautokilometers (07-11-2017)
Welke bestelwagen komt ’t best door de (Britse) APK? (20-10-2017)
CBS: Meer vrachtautoritten met schonere motoren (19-10-2017)
Transportsector krijgt 30 miljoen voor innovaties in vergroening (19-10-2017)
Carrière moves/switches » RSS
Tekort aan technici is een acute bedreiging voor de groei (11-12-2017)
Daan van Leeuwen is nieuwe directeur Finnik (07-12-2017)
PSA-topman Tavares gaat autokoepel ACEA leiden (07-12-2017)
Bankier Paul van Vuuren is nieuwe directeur VDL Nedcar (06-12-2017)
Daan Koppert nieuwe manager bedrijfswagens Ford NL (05-12-2017)
Franchise formules automotive » RSS
Profile Van Kleef en Stehouwer fuseren (26-10-2017)
PartsPoint Group koopt aandelen LeaseProf (21-09-2017)
Garageformule Top-40: Bosch en Vakgarage domineren (19-09-2017)
BMW stapt in werkplaats start-up Caroobi (17-07-2017)
Franse onderhoudsketens werken samen met autodeler (21-06-2017)
Marktcijfers automotive » RSS
Audi lijkt de weg omhoog te pakken te hebben (11-12-2017)
Mercedes haalt BMW makkelijk in (07-12-2017)
Belgische automarkt precies stabiel (06-12-2017)
B2C-occasionverkoop november op niveau van 2016 (06-12-2017)
Tesla slechtste jongetje in de klas in VS (06-12-2017)
Occasions » RSS
Retourpercentage online gekochte occasion érg laag (30-11-2017)
AutoScout24 haalt PrijsCheck van de site (29-11-2017)
Marktplaats stemt aanbod beter af op actuele vraag (28-11-2017)
Eerste privéauto Max Verstappen op Marktplaats (filmpje) (16-11-2017)
Kentekenloket brengt checklist voor aan- en verkoop auto (16-11-2017)
Overige » RSS
Ruim 10% meer auto’s naar de sloop (30-11-2017)
Column Clem Dickmann: Het R-woord (23-11-2017)
Jubileum AM-eindejaarspecial Oliebollen 2017 (08-11-2017)
Molenaar (ANWB) ontvangt 'prent van 100%' (06-11-2017)
Wc-rol vervangen en koffie halen een stuk belangrijker dan zorgvuldig omgaan met vertrouwelijke informatie (06-11-2017)
Training & Opleidingen automotive » RSS
Workshop: Word de IKEA van de autobranche (25-09-2017)
J.D. Power: Nazorg klant voor garagebedrijf van groot belang (26-07-2017)
Charlotte van Duren wint Geerlig Riemerprijs 2017 (12-05-2017)
Stichting Automotive Campus opgericht (13-04-2017)
Sator en Innovam slaan handen ineen voor ondernemer (11-10-2016)
Werkplaatsinrichting » RSS
Auto Prof Hardenberg trekt ruim 8.000 bezoekers (30-10-2017)
Autec komt met nieuwe serie innovatieve schaarhefbruggen (08-09-2017)
ATH-online: Proefabonnement twee weken gratis! (21-06-2017)
Equipmentleverancier Maha Nederland overgenomen door Rupro (26-04-2017)
Auto Prof Gorinchem 2017 trekt 12.592 bezoekers (10-02-2017)

PRODUCT VAN DE MAAND

3 maanden gratis Automobiel Management

Van onze Partners meer (0)...

Quote van de dag meer (1772)...

Autocoureur Jan Lammers in Carros magazine

Autocoureur Jan Lammers in Carros magazine

Poll

De MobiliteitsRAI is een goed initiatief

Geef je mening toon resultaten