Column Peter Brouwer: Ola Barcelona

Ik bivakkeer de laatste tijd graag in showrooms en garages. Het blijkt telkens weer dat hier het echte autogebeuren zich afspeelt, alle managementbesluiten en businessplannen ten spijt. Het is vooral de taal van de manager die intern de afstand creëert en het onbegrip voedt. Het elkaar niet begrijpen is daarom een vaak voorkomend probleem binnen veel bedrijven.

Column Peter Brouwer: Ola Barcelona

Onbegrip was ook aan de orde bij de opening van de internationale Autosalon van Barcelona, alweer enige tijd geleden. Vijf hoge heren spraken een internationaal gezelschap van zo’n driehonderd journalisten toe, waaronder ondergetekende. Ze begonnen allemaal met een hartelijk ‘welcome ladies and gentlemen’ om daarna onverstoorbaar in hun moedertaal verder te gaan.

Er was geen simultaan vertaling of iets dergelijks en dat betekende anderhalf uur luisteren naar onbegrijpelijk Spaans. Mooie taal hoor, maar mijn ongeveer honderd Spaanse woorden waren te weinig voor een correcte interpretatie van deze vijf heren. Ik durf slechts te beweren dat connectiviteit een sleutelwoord was. Het woord ‘conectividad’ viel namelijk om de twee zinnen.

Meer succes was er te behalen bij Seat. Het worden roerige tijden voor het Spaanse VAG-merk. En zeker niet alleen voor Seat als we zijn baas Luca de Meo mogen geloven. Hij voorspelde AM dat het de komende vijf jaar ‘rock and roll’ gaat worden voor de héle branche. Alles in de voertaal Engels.

De beursorganisatie verwachtte ruim 700 duizend bezoekers. Niet gek voor een autobeurs tegenwoordig. En zeker voor een beurs van bescheiden afmetingen met maar één wereldpremière: de Seat Ateca FR en drie Europese primeurs: twee Mahindra SUV’s en een Mercedes Benz S klasse.

Buiten was een innovatieplein waar bezoekers zelf connected konden rijden en het via GPS vinden van parkeerplaatsen konden uitproberen, om daarna digitaal per minuut te kunnen afrekenen. Een mooi initiatief maar tijdens de publieksdagen mucho traffico. Op de persdag was dit echter goed te doen. Leuke, intelligente jongens en meisjes die alle tijd voor je namen. Goede uitleg, zeer attent en… alles in helder Engels.

Column Peter Brouwer: Ola Barcelona - Automobielmanagement.nl

Column Peter Brouwer: Ola Barcelona

Ik bivakkeer de laatste tijd graag in showrooms en garages. Het blijkt telkens weer dat hier het echte autogebeuren zich afspeelt, alle managementbesluiten en businessplannen ten spijt. Het is vooral de taal van de manager die intern de afstand creëert en het onbegrip voedt. Het elkaar niet begrijpen is daarom een vaak voorkomend probleem binnen veel bedrijven.

Column Peter Brouwer: Ola Barcelona

Onbegrip was ook aan de orde bij de opening van de internationale Autosalon van Barcelona, alweer enige tijd geleden. Vijf hoge heren spraken een internationaal gezelschap van zo’n driehonderd journalisten toe, waaronder ondergetekende. Ze begonnen allemaal met een hartelijk ‘welcome ladies and gentlemen’ om daarna onverstoorbaar in hun moedertaal verder te gaan.

Er was geen simultaan vertaling of iets dergelijks en dat betekende anderhalf uur luisteren naar onbegrijpelijk Spaans. Mooie taal hoor, maar mijn ongeveer honderd Spaanse woorden waren te weinig voor een correcte interpretatie van deze vijf heren. Ik durf slechts te beweren dat connectiviteit een sleutelwoord was. Het woord ‘conectividad’ viel namelijk om de twee zinnen.

Meer succes was er te behalen bij Seat. Het worden roerige tijden voor het Spaanse VAG-merk. En zeker niet alleen voor Seat als we zijn baas Luca de Meo mogen geloven. Hij voorspelde AM dat het de komende vijf jaar ‘rock and roll’ gaat worden voor de héle branche. Alles in de voertaal Engels.

De beursorganisatie verwachtte ruim 700 duizend bezoekers. Niet gek voor een autobeurs tegenwoordig. En zeker voor een beurs van bescheiden afmetingen met maar één wereldpremière: de Seat Ateca FR en drie Europese primeurs: twee Mahindra SUV’s en een Mercedes Benz S klasse.

Buiten was een innovatieplein waar bezoekers zelf connected konden rijden en het via GPS vinden van parkeerplaatsen konden uitproberen, om daarna digitaal per minuut te kunnen afrekenen. Een mooi initiatief maar tijdens de publieksdagen mucho traffico. Op de persdag was dit echter goed te doen. Leuke, intelligente jongens en meisjes die alle tijd voor je namen. Goede uitleg, zeer attent en… alles in helder Engels.