Laatste nieuws:

ANTWERPEN, 23 februari 2018 13:59

Achtergrond: SsangYong worstelt zich uit het dal

Het merk SsangYong wordt in dermate kleine aantallen verkocht dat zelfs de term nichemerk nauwelijks van toepassing is. De in Antwerpen gevestigde ‘verdeler’ voelt daarbij nog steeds de naweeën van het Kroymans-debacle. Bovendien blijft een comeback onder eigen vlag met de huidige techniek vrijwel onmogelijk. Toch gloort er licht aan het eind van de tunnel.

De harde verkoopcijfers onderstrepen dat het ­SsangYong in ons land bepaald niet meezit. Met zo'n honderd registraties - van voornamelijk de meer op Europa afgestemde nieuwe Rexton - komt het merk nauwelijks boven de ruisgrens uit, als het om zichtbaarheid en registraties gaat. Herman Claes en Thijs Janssen, respectievelijk directeur SsanYong Motors Middle Europe en de Benelux-tak schetsen de recente gebeurtenissen. "Na de problemen met Kroymans zijn we in ­Nederland volledig van scratch af opnieuw begonnen. Ook in Duitsland stond de teller destijds - om diezelfde ­reden - op nul, maar daar groeien de aantallen sindsdien gelukkig wel weer, jaar op jaar. Overigens zijn er nu nog auto's zoek uit die Kroymans-tijd."

Inmiddels wordt SsangYong vanuit Alcopa aangestuurd. Bij menigeen zal dat geen bel doen rinkelen, maar het concern houdt zich in heel wat Midden-Europese landen grootschalig bezig met autodistributie en -verkoop van talloze merken, tweewielerdistributie (in ons land grote brom-­­en snorfietsmerken als SYM en Peugeot bijvoorbeeld), kantoormeubelen en onroerend goed. Nieuwste aanwinst is motor- en bromfietsmerk Benelli.

Terug naar SsangYong. Janssen: "Op veel markten groeien de verkopen eigenlijk per nieuw model maar Nederland blijft een probleem, met name door de combinatie van de Europese methodiek voor verbruiksmeting en de nationale autofiscaliteit op basis van grammen CO2."

Het levert een ongelijk speelveld op, onderstreept hij: "Het is in de praktijk zeker niet zo dat onze auto's veel meer brandstof verbruiken, integendeel zelfs, durf ik te stellen. Maar de werkelijkheid is dat er op een Tivoli pakweg achtduizend euro BPM zit en bijvoorbeeld een vergelijkbare auto bij concurrent Renault - de Captur - nog geen vierduizend euro. Dat is moeilijk te verklaren in de showroom.
Een mooie versie van de nieuwe Rexton komt in Nederland zelfs boven de ton uit en daar zit 54 ­duizend euro BPM in."

Geen reclame

Bij dergelijke verschillen heeft het ook weinig zin om reclame- en promotie-activiteiten te ontplooien, constateert men in Antwerpen. In tegenstelling tot de Belgische markt, waar enkele duizenden auto's worden verkocht. Claes: "Hier is de Tivoli het succesmodel, mede dankzij dubbele winst van de Gezinswagen van het Jaar titel. Puur voor de bekendheid van SsanYong is er een merkencup rallycross met de pickup, met de mogelijkheid om in een dealercup mee te doen. Er is ook een mediacup. Afgelopen jaar sloten we dat trouwens voor het eerst af met een endurance rallycross als slotrace. Het is echt een succesverhaal."

Wat is het probleem, is de voor de hand liggende vraag? Het - laten we eerlijk zijn - niet bepaald oogstrelende design van vroegere modellen heeft een positieve wending genomen. En technische hindernissen? Andere merken hebben ook een koerswijziging doorgevoerd voor de veranderende eisen die in Europa nu eenmaal spelen?

Claes: "SsangYong is een relatief klein merk dat al zijn auto's in Korea produceert. Zo'n 150 duizend per jaar. Als je historisch kijkt, ging het veelal om terreinauto-modellen of zoals je nu eerder zegt: SUV's. Het waren en zijn oerdegelijke auto's die echt ruig werk doorstaan en daardoor helaas wel zwaar zijn . Je kunt zeggen dat CO2 irrelevant was. Inmiddels is daar een koersverandering gekomen.
Uiteraard hebben we daar onze ideeën al veel eerder neergelegd, maar vanaf afgelopen september zijn wij lid van de Marketing Council in Korea en kunnen we input leveren over wat er op onze markten speelt."

Nieuwe strategie

Een dergelijke ontwikkeling is voor de Koreanen geheel nieuw. Maar kennelijk is men op de burelen in Seoul wel bereid snel te schakelen. En dat is ook al gebeurd.

Janssen: "Met de nieuwe modellen zal er over twee jaar veel veranderen, misschien zelfs al in de loop van volgend jaar met de nieuwe Korando. Ook de koers naar elektrificatie wordt ingezet, inclusief een EV-model. Dat opent in de toekomst nieuwe mogelijkheden, ook op de voor ons nog moeilijke
Nederlandse markt. Op dit moment is het vooral een kwestie van ‘erbij blijven' en misschien moet je zeggen: een overlevingsstrategie." Hoe ziet dat er dan uit? "In Nederland is de Rexton de belangrijkste auto en daarbij focussen we op de grijs kenteken markt. Ombouw is gratis bij ons en dan kijk je naar een prijsniveau vanaf 39 mille. Het is duidelijk dat de markt naar benzinemodellen evolueert en dat is met de huidige techniek een probleem aan het worden. Daar zal de aandacht ook naar moeten uitgaan. Denk aan een grijs kentekenversie op LPG of CNG. Het is vooral belangrijk dat er een andere en zuiniger turbomotor komt, die zit inmiddels in de pijplijn."

Dealerorganisatie?

Wellicht kan het merk - net als elders - ook in ons land gaan groeien dus. Wat betekent dat voor het dealernetwerk?

Janssen: "Het is tegen de trend in, maar we blijven geloven in de local hero. De plaatselijke held. De man is cruciaal. Onze klant koopt om het zo maar eens te zeggen een auto van Gerrit. Dat prefereren we boven een verkoper op commissiebasis in een pand op een mooie locatie. Dan toch liever ergens achteraf bij de local hero. De filosofie van onze moederorganisatie Alcopa is ‘langzaam maar zeker' vooruit."

Wellicht keren de kansen over een, twee jaar. Blijft de vraag: nichemerk of gewoon lekker eigenzinnig? Iets van allebei, zou je verwachten. Want waar vind je nog een automerk met een krekel als richtingaanwijzergeluid?

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 

Nieuws per rubriek

Auto & Economie Binnenland » RSS
CBS: Maakbranches grootste werkverschaffer in Nederland (07-08-2018)
Tien faillissementen autobranche in juli 2018 (02-08-2018)
Fastned telt nu 9.500 klanten maar staat nog dik in het rood (01-08-2018)
Fastned krijgt ruim 1.4 miljoen euro subsidie van BENEFIC (24-07-2018)
Overijssel en Noord-Brabant leveren finalisten Bovag Onafhankelijk Autobedrijf van het Jaar (19-07-2018)
Auto & Economie Buitenland » RSS
Verkoop elektrische BMW’s lijkt af te vlakken (17-08-2018)
Race om de top is weer spannend (17-08-2018)
Volvo zet beursgang door (17-08-2018)
Nederlander gek op Belgische diesels (15-08-2018)
Tesla gaat ‘private’ optie bestuderen (15-08-2018)
Auto & Lease » RSS
ALD-vloot groeit wereldwijd met 10,1% (09-08-2018)
Vloot LeasePlan groeit bijna 7 procent (08-08-2018)
Leaseregistraties juli +24%; boodschappenauto’s domineren ranglijst (06-08-2018)
CBS: ook private leasetarieven aan inhaalslag bezig (01-08-2018)
VZR: Elektrische leaseauto gaat niet mee op vakantie (31-07-2018)
Auto & Lifestyle » RSS
Alpine bij Historic Grand Prix Zandvoort (17-08-2018)
AM-weekendtip: Classic Days am Schloss Dyck 2018 (02-08-2018)
AM-weekendtip: Concours d’Elégance Paleis Het Loo 2018 (29-06-2018)
Ode aan 'La Grandezza della Lancia' (07-06-2018)
Nieuw record: 60 miljoen voor een Ferrari 250GTO (04-06-2018)
Auto & Milieu » RSS
EV Nieuws: Porsche, BYD én Bollinger (17-08-2018)
Zwitserland verbiedt dieselmodellen Mercedes en Porsche (17-08-2018)
WLTP: Mercedes zette ‘nichemodellen’ in de wacht (15-08-2018)
Audi-baas Stadler blijft in de cel (15-08-2018)
Ook Yamaha Motors sjoemelde (13-08-2018)
Auto & Politiek » RSS
Brussel wil strengere veiligheidseisen auto’s (18-05-2018)
Europees Parlement: "Vóór eind 2018 wetgeving rond gelijke toegang tot data uit voertuigen" (26-02-2018)
VW te traag met verhelpen sjoemelsoftware (21-12-2017)
Uber is een taxibedrijf, niets 'new tech' (21-12-2017)
Beveiliging VW Brazilië werkte samen met dictatuur (19-12-2017)
Auto & Reclame » RSS
Opinie: Seat wil het nieuwe Alfa Romeo worden (10-08-2018)
Aston Martin topscorer in social media (23-07-2018)
Renault wordt sponsor in Frans voetbal (16-07-2018)
Uitverkiezing 'Goldenes Lenkrad' gaat niet door (28-06-2018)
Tesla en BMW vechten om gunst elektrische 'autozoeker' (12-06-2018)
Auto & Techniek » RSS
GM houdt vast aan dieselcenter in Turijn (15-08-2018)
BMW roept in de fik vliegende auto’s terug (08-08-2018)
BMW in problemen wegens motorbranden (06-08-2018)
Britse APK jaagt automobilist op kosten (26-07-2018)
Dacia moet auto’s terugroepen (23-07-2018)
Auto & Technologie » RSS
‘Uber zou automatisch rijden op moeten geven’ (17-08-2018)
Kia toont nieuwe generatie Separated Sound Zone technologie (13-08-2018)
Schaeffler Group en Paravan richten joint venture op rond 'drive-by-wire' technologie (10-08-2018)
Toyota zet vol in op waterstof (30-07-2018)
Audi start met serie-productie elektrische motoren (25-07-2018)
Autoaccessoires & auto-onderdelen » RSS
Nipparts verhuist naar Turijn (13-06-2018)
Avon introduceert nieuwe ZT7 premium zomerband (07-06-2018)
Autodis Group neemt Geevers Auto Parts over (05-06-2018)
Ook JLR sjoemelde met prijzen onderdelen (04-06-2018)
KAWE, Kavo Parts en NRF weer met Holland House naar Automechanika Dubai (30-04-2018)
Autodealer nieuws » RSS
Zweden versterken positie op Belgische dealermarkt (15-08-2018)
Britse megadealer Pendragon ziet winst kelderen (10-08-2018)
Louwman aangesteld als dealer en servicepartner Streetscooter (09-08-2018)
Dealerbedrijf Autohaas in tweeën verkocht (10-07-2018)
Kroymans neemt ACS Hilversum over (09-07-2018)
Autonieuws; Nieuwe modellen en typen » RSS
Fiat laat de Punto na 25 jaar vallen (17-08-2018)
Hyundai Kona Electric: duizenden bestellingen 'op de gok' (19-07-2018)
Ford opent aanval op concurrentie met nieuwe Focus (11-07-2018)
Subaru '2.0' zet Europa weer op de kaart (04-07-2018)
Tesla toont Model 3 in Europa (04-07-2018)
Autoschadeherstel » RSS
Europese markt schadeherstel zakt flink in (18-07-2018)
Autec- VLT lanceert nieuwe serie carrosserieschaarhefbruggen (07-06-2018)
Eén kwaliteitsnorm voor schadeherstel (04-05-2018)
Krap een derde schades via merkerkenning hersteld (19-04-2018)
Autoschade Herstel Groep breidt uit in Flevoland (10-04-2018)
Bestelauto nieuws; Nieuwe modellen en typen » RSS
Nieuw bedrijfswagenconcept van start (15-08-2018)
Coxx verplaatst productie chassis Dodge Frontrunner van NL naar VS (16-07-2018)
Bescheiden groei bestelautoverkoop; juni +4% (04-07-2018)
VW en Ford samen in bestelwagens (26-06-2018)
Weer een goede bestelautomaand; mei +8% (04-06-2018)
Carrière moves/switches » RSS
Jasper Steffens is nieuwe partner Crossroads Executive Solutions (07-08-2018)
Nederlander Van Aalten is nieuwe verkoopdirecteur Bentley (31-07-2018)
Claire Scott is nieuwe COO NewMotion (30-07-2018)
Stefanie Wurst is nieuwe managing director BMW NL (30-07-2018)
Mitsubishi haalt design-goeroe Dambrosio binnen (30-07-2018)
Franchise formules automotive » RSS
Garageformule Autovakmeester voor de 'down-to-earth' automobilist (25-06-2018)
PartsPoint blaast Autoservice Totaal nieuw leven in (27-03-2018)
James Autoservice introduceert nieuwe huisstijl (12-03-2018)
Bovag treedt toe tot franchisenetwerk (10-01-2018)
Profile Van Kleef en Stehouwer fuseren (26-10-2017)
Marktcijfers automotive » RSS
VW in Nederland op plus van 164 procent (10-08-2018)
Jaguar Land Rover zakt diep in de rode cijfers (02-08-2018)
Franse automarkt maakt sterke sprong (02-08-2018)
VW boekt recordcijfers over H1 2018 maar waarschuwt toch (02-08-2018)
Bestelautoverkoop dieselt gestaag door; juli +9% (02-08-2018)
Occasions » RSS
Ook hete vakantiemaand draagt steentje bij aan occasionrecordjaar; juli +5,6% (07-08-2018)
Q2 Marktplaats: SUV's verliezen aan populariteit onder Nederlanders (19-07-2018)
Autobedrijf Van der Wal en Zonen officieel Hofleverancier (17-07-2018)
Kabinet werkt aan oplossingen rond parallelimport (13-07-2018)
Porsche 911 populairste tweedehands sportauto (12-07-2018)
Overige » RSS
FCA-baas Marchionne was al een jaar ernstig ziek (30-07-2018)
Sergio Marchionne (66) overleden (25-07-2018)
James Bonds Aston Martin DB5 van Lego (19-07-2018)
Testrijder verongelukt op VW-circuit (17-07-2018)
52% van de Nederlandse autokopers is niet merktrouw (27-06-2018)
Training & Opleidingen automotive » RSS
Auto Prof – AMT Live maakt thema’s voor debuuteditie in Hardenberg bekend (12-07-2018)
Samenwerking Jaguar Land Rover en Innovam verlengd (11-04-2018)
Workshop: Word de IKEA van de autobranche (25-09-2017)
J.D. Power: Nazorg klant voor garagebedrijf van groot belang (26-07-2017)
Charlotte van Duren wint Geerlig Riemerprijs 2017 (12-05-2017)
Werkplaatsinrichting » RSS
Hella versterkt positie in digitalisatie werkplaats (22-03-2018)
Auto Prof Hardenberg trekt ruim 8.000 bezoekers (30-10-2017)
Autec komt met nieuwe serie innovatieve schaarhefbruggen (08-09-2017)
ATH-online: Proefabonnement twee weken gratis! (21-06-2017)
Equipmentleverancier Maha Nederland overgenomen door Rupro (26-04-2017)

3 maanden gratis Automobiel Management

Van onze Partners meer (0)...

Quote van de dag meer (1792)...

Frits Kroymans in Carros magazine over Enzo Ferrari

Frits Kroymans in Carros magazine over Enzo Ferrari

Poll

Tesla haalt het einde van de zomer niet

Geef je mening toon resultaten