Het heeft er 400 ingenieurs op gezet en diepe zakken met miljarden ponden. Het heeft bovendien al enorm veel ervaring met elektromotoren en ook met luchtstromen, belangrijk want een elektrische auto moet zo glad mogelijk zijn. Dat bedrijf heet Dyson, beroemd om zijn stofzuigers, ventilatoren en andere huishoudelijke apparaten.

Oprichter, uitvinder en grote baas Sir James Dyson heeft zijn voornemen om autofabrikant te worden pas onlangs bekend gemaakt. Hij heeft gezegd in 2020 met zijn auto op de markt te komen. Halen we onze schouders op, voorspellen we dat Dyson in het stof gaat bijten, of nemen we hem serieus? Ik kies voor het laatste. De man is een bekwaam vernieuwer, en weet bovendien geld te verdienen. Dat in tegenstelling tot Elon Musk die het vooral leent en opmaakt.

Het bedrijf weet buitengewoon goed hoe krachtige, betrouwbare en zuinige elektromotoren te maken, en heeft inmiddels ook toonaangevende knowhow op het gebied van accu’s in huis. Sinds 2015 is Dyson eigenaar van het Amerikaanse Sakti3, dat solid state accu’s ontwikkelt met de dubbele energiedichtheid van de huidige lithium-ion batterijen en die slechts een vijfde daarvan kosten. Hij heeft al 310 miljoen dollar geïnvesteerd in de ontwikkeling van de elektromotor die nu al zijn apparaten aandrijft, en hij heeft gezegd dat hij ook met een fundamentele doorbraak in de accutechnologie komt.

We hebben geen idee wat voor auto het gaat worden. Dyson heeft echter wel gezegd met een ‘radical’ en ‘disruptive’ auto te komen. Het gaat hem niet om grote aantallen, het wordt geen sportwagen en ook geen wagentje voor de onderkant van de markt, maar wel iets bijzonders en exclusiefs. Ik gok dat het in de richting van een SUV gaat.

Gemakkelijk zal het niet worden, maar uitgesloten is het niet dat Dyson met iets geheel nieuws komt. Laten we eerlijk zijn, een hedendaagse elektrische auto verschilt niet zoveel meer van een conventionele dan de eerste Panhard Levassor van een rijtuigje. De enige fabrikant die zich tot op heden ietsje verder van de traditie heeft durven te verwijderen is BMW met zijn i3. Wellicht stopt James Dyson toch iets van een stofzuiger in zijn elektrische auto van 2020 en helpt hij onze steden mooi van dat fijnstof af.