Radar: drie kwart van garages doet APK-keuring niet volgens het boekje

Bij het uitvoeren van een APK-keuring is het eindoordeel afhankelijk van de garage die de auto keurt, zo concludeert consumentenprogramma Radar. Slechts drie van de twaalf bedrijven kwam bij het keuren van de speciaal door Radar geprepareerde auto tot dezelfde conclusie als toezichthouder RDW.

Merkdealer doet 27% van alle auto apk’s, bij busjes is dat nog maar 23%

De redactie van het tv-programma voorzag een reeds door de Dienst Wegverkeer (RDW) goedgekeurde auto van een verborgen camera en liet het voertuig vervolgens bij twaalf verschillende bedrijven keuren.

Twee garages keurden de wagen volledig af. Bij drie andere garages werd de auto goedgekeurd met extra kosten voor uitgevoerde reparaties en bij vier garages werd hij goedgekeurd met dringend advies voor reparatie. Slechts drie garages keurden de auto, die de RDW dus al eerder had goedgekeurd, zonder advies goed. 

Afstelling koplampen kapotgemaakt

De goedgekeurde auto werd twee keer afgekeurd. Bij één garage werd de auto afgekeurd op drie punten: remmen, banden en koplamp. Deze garage had de auto niet eerst afgemeld, waardoor de RDW geen controle heeft kunnen uitvoeren op de APK-keuring. Bij de andere garage was de afkeuring mogelijk terecht, omdat de garage daarvóór de afstelling van de koplampen, al dan niet met opzet, kapot had gemaakt. 

Reparatie niet uitgevoerd maar wel in rekening gebracht

De reparaties aan koplampen en stadslichten zijn voor een consument achteraf niet zelf te controleren: waren deze daadwerkelijk stuk, of zijn ze onnodig vervangen? Uit de verborgen opnames van Radar blijkt dat bij één garage de kapotte lamp niet eens is aangeraakt, terwijl die wel in rekening is gebracht. 

Testpanel: 15 procent heeft weleens bedenkingen bij uitslag APK-keuring

Autorijders hebben over het algemeen geen bedenkingen bij de uitslag van hun APK-keuring, blijkt uit onderzoek onder het Radar Testpanel. Slechts 15 procent van de bijna 25.000 ondervraagden geeft aan wel eens bedenkingen te hebben gehad. Slechts 18 procent van hen besloot daarop naar een andere garage te gaan voor een second opinion. Maar liefst 80 procent van hen zag een aanzienlijk verschil tussen de eerste en de tweede keuring. In bijna 60 procent van de gevallen zijn reparaties die voorgesteld zijn door de eerste garage, toch niet nodig. Iets meer dan 40 procent kan de reparaties bij de tweede garage laten doen tegen lagere kosten.

In de tv-uitzending die onderstaand te zien is (klik op het plaatje) gaat Radar uitgebreid in op bovenstaande bevindingen. De ANWB reageert in de studio.
 

Reactie Bovag

In een reactie op de uitzending noemt brancheorganisatie Bovag de weergave ‘onnodig suggestief’.  De onderzoekresultaten zijn slecht geïnterpreteerd: ‘Er wordt veel gesuggereerd en weinig hardgemaakt.’ 

APK Radar 

 

Reacties

was vroeger al en zal met dit systeem ALTIJD zo blijven. Enige oplossing is ONAFHANKELIJKE stations!!! Zie België!!!! sr.

Geplaatst door: Spierings A. op

Belgische toestanden zijn nog slechter, spreek mensen die 5 x terugmoeten naar zo,n apk onafh. station.Was ook een zeer slechte sensatie zoekende RADAR uitzending met verkeerde Voorlichting!!! Afkeur is niet meer rijden!! of op eigen verantwoording !!

Geplaatst door: m.mink op

Als we nu allemaal een vaste normale prijs aanhouden hoeven deze praktijken niet meer plaats te vinden.
De prijzen die gehanteerd worden daar kan je gewoon niet mee uit de voeten waardoor er blijkbaar APK bedrijven zijn die alles in het werk stellen om toch iets te kunnen verdienen.

Geplaatst door: Gertjan Bultman op
Radar: drie kwart van garages doet APK-keuring niet volgens het boekje - Automobielmanagement.nl

Radar: drie kwart van garages doet APK-keuring niet volgens het boekje

Bij het uitvoeren van een APK-keuring is het eindoordeel afhankelijk van de garage die de auto keurt, zo concludeert consumentenprogramma Radar. Slechts drie van de twaalf bedrijven kwam bij het keuren van de speciaal door Radar geprepareerde auto tot dezelfde conclusie als toezichthouder RDW.

Merkdealer doet 27% van alle auto apk’s, bij busjes is dat nog maar 23%

De redactie van het tv-programma voorzag een reeds door de Dienst Wegverkeer (RDW) goedgekeurde auto van een verborgen camera en liet het voertuig vervolgens bij twaalf verschillende bedrijven keuren.

Twee garages keurden de wagen volledig af. Bij drie andere garages werd de auto goedgekeurd met extra kosten voor uitgevoerde reparaties en bij vier garages werd hij goedgekeurd met dringend advies voor reparatie. Slechts drie garages keurden de auto, die de RDW dus al eerder had goedgekeurd, zonder advies goed. 

Afstelling koplampen kapotgemaakt

De goedgekeurde auto werd twee keer afgekeurd. Bij één garage werd de auto afgekeurd op drie punten: remmen, banden en koplamp. Deze garage had de auto niet eerst afgemeld, waardoor de RDW geen controle heeft kunnen uitvoeren op de APK-keuring. Bij de andere garage was de afkeuring mogelijk terecht, omdat de garage daarvóór de afstelling van de koplampen, al dan niet met opzet, kapot had gemaakt. 

Reparatie niet uitgevoerd maar wel in rekening gebracht

De reparaties aan koplampen en stadslichten zijn voor een consument achteraf niet zelf te controleren: waren deze daadwerkelijk stuk, of zijn ze onnodig vervangen? Uit de verborgen opnames van Radar blijkt dat bij één garage de kapotte lamp niet eens is aangeraakt, terwijl die wel in rekening is gebracht. 

Testpanel: 15 procent heeft weleens bedenkingen bij uitslag APK-keuring

Autorijders hebben over het algemeen geen bedenkingen bij de uitslag van hun APK-keuring, blijkt uit onderzoek onder het Radar Testpanel. Slechts 15 procent van de bijna 25.000 ondervraagden geeft aan wel eens bedenkingen te hebben gehad. Slechts 18 procent van hen besloot daarop naar een andere garage te gaan voor een second opinion. Maar liefst 80 procent van hen zag een aanzienlijk verschil tussen de eerste en de tweede keuring. In bijna 60 procent van de gevallen zijn reparaties die voorgesteld zijn door de eerste garage, toch niet nodig. Iets meer dan 40 procent kan de reparaties bij de tweede garage laten doen tegen lagere kosten.

In de tv-uitzending die onderstaand te zien is (klik op het plaatje) gaat Radar uitgebreid in op bovenstaande bevindingen. De ANWB reageert in de studio.
 

Reactie Bovag

In een reactie op de uitzending noemt brancheorganisatie Bovag de weergave ‘onnodig suggestief’.  De onderzoekresultaten zijn slecht geïnterpreteerd: ‘Er wordt veel gesuggereerd en weinig hardgemaakt.’ 

APK Radar 

 

Reacties

was vroeger al en zal met dit systeem ALTIJD zo blijven. Enige oplossing is ONAFHANKELIJKE stations!!! Zie België!!!! sr.

Geplaatst door: Spierings A. op

Belgische toestanden zijn nog slechter, spreek mensen die 5 x terugmoeten naar zo,n apk onafh. station.Was ook een zeer slechte sensatie zoekende RADAR uitzending met verkeerde Voorlichting!!! Afkeur is niet meer rijden!! of op eigen verantwoording !!

Geplaatst door: m.mink op

Als we nu allemaal een vaste normale prijs aanhouden hoeven deze praktijken niet meer plaats te vinden.
De prijzen die gehanteerd worden daar kan je gewoon niet mee uit de voeten waardoor er blijkbaar APK bedrijven zijn die alles in het werk stellen om toch iets te kunnen verdienen.

Geplaatst door: Gertjan Bultman op