Die grootschalige demonstratie, ook deels op de A10 en A4 tussen Amsterdam RAI en Schiphol, loopt parallel aan de tweejaarlijkse beurs Intertraffic. Intertraffic 2010 is ’s werelds toonaangevende beurs voor infrastructuur en verkeersmanagement. Hij duurt tot en met 26 maart. Op het bijbehorende congres is de finale eindpresentatie van drie grote EU-onderzoeksprogramma’s op het gebied van slimme voertuig-wegsystemen. Dat zijn CVIS, Safespot en Coopers (co-operative systems for intelligent road safety). TNO, dat meewerkt in Safespot en CVIS, is gastheer. Safespot is gericht op veiligheid van bestuurders en de omgeving dankzij vehicle to vehicle-communicatie. CVIS staat voor cooperative vehicle-infrastructure systems.

 

Op deze internationale showcase van coöperatief verkeersmanagement wordt getoond hoe slim auto’s al met elkaar én met de infrastructuur kunnen ‘praten’. Een voorbeeld: de signalering op de drip-borden boven de weg wordt zichtbaar gemaakt ín de auto, op het dashboard. Zo kan Rijkswaterstaat binnenkort de dure en onderhoudsgevoelige drips (dynamisch route-informatiepaneel), waarop de dynamische maximumsnelheid, een file of een afsluiting is aangegeven, weghalen. Ook nieuw is het navigatiesysteem dat op rijstrook nauwkeurig aanwijzingen geeft, dus niet alleen zegt: ga linksaf, maar ook: ga naar de tweede of de linker rijstrook. En met iCall wordt bij een ongeval de positie van de auto automatisch doorgegeven aan de alarmcentrale. Daarbij wordt een microfoon in de auto aangezet als de inzittende niet bij zijn mobiele telefoon kan komen, om te communiceren met hulpverleners op afstand.

 

De internationale showcase is een wereldprimeur, waarin ongeveer veertig coöperatieve applicaties werkend zijn te zien. En iedere bezoeker kan meekijken: in hal 9 van Amsterdam RAI wordt een volledig operationeel verkeerscentrum opgezet. Zie ook www.cooperativemobilityshowcase.eu