Dat meldt Financial Times vandaag. Overheidsfunctionarissen hebben toegegeven dat ze tot dusver geen fouten hebben kunnen ontdekken in de elektronische gaspedalen van Toyota. Zij hebben ook gesuggereerd dat de onbedoelde acceleraties van de auto’s het gevolg zijn van fouten van de bestuurders in plaats van defecte onderdelen.

Toyota heeft als gevolg van de consternatie in 2009 meer dan tien miljoen auto’s teruggehaald naar de werkplaats. De fabrikant heeft mechanische gebreken in gaspedalen toegegeven en gewaarschuwd dat losliggende vloermatten problemen met het gaspedaal konden veroorzaken. Toyota betaalde in Amerika een boete van ruim zestien miljoen dollar omdat het te lang gewacht zou hebben met het melden van ‘gevaarlijke gebreken’ aan de autoriteiten.

Daniel Smith, een belangrijke functionaris van NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration), heeft onlangs gezegd dat ‘ondanks diverse onderzoekingen van Toyota’s elektronische gaspedaalsystemen de NHTSA geen mankement heeft kunnen ontdekken’. Het uiteindelijk onderzoek zou midden 2011 afgerond moeten zijn.

Directeur Richard Boyd van het onderzoekbureau van NHTSA heeft gezegd dat ‘de meeste ongelukken na plotselinge acceleraties die in de laatste drie jaar zijn onderzocht waarschijnlijk te maken hebben met het onbedoelde intrappen van het gaspedaal in plaats van het rempedaal door de bestuurder’.  Hij sprak hier niet in het bijzonder over Toyota maar in algemene zin.

Toyota heeft veel imagoschade geleden en marktaandeel verloren en heeft (in de VS) met kortingen moeten smijten om de verkoop te stimuleren. Het aandeel Toyota is nog steeds ongeveer twintig procent lager in waarde dan voor de toestanden.