Dit is een voorbeeld van incentives die autofabrikanten verzinnen om hun afzet c.q hun productie maar aan de gang te houden. De fabriek in Alabama spuugt meer dan zeventienduizend Sonata’s en Santa Fe’s per maand uit maar in december werden er nog geen dertienduizend verkocht. In het vierde kwartaal lag de fabriek elf dagen lang stil maar draait nu weer normaal met twee ploegen, zo meldt Financial Times. 

 

Zie ook: Autoverkopen Amerika verder ingestort 


Andere merken verhogen de korting, geven financieringen met lage rentes of doen andere promoties. Zelfs Toyota, een merk dat lang geprobeerd heeft niet aan dit soort acties mee te doen in verband met de negatieve invloed ervan op het merkimago en de restwaarde , zit inmiddels op een gemiddelde incentive van tweeduizend euro per auto, volgens schattingen van Edmunds.com, een online service voor autoprijzen. Terwijl de afzet van auto’s 36 procent lager ligt dan een jaar geleden, steeg de gemiddelde waarde van de incentives tot bijna drieduizend dollar per auto, meldt Financial Times.