TV-commercial autoverzekeraar Allsecur valt verkeerd

Bij de Reclame Code Commissie is een groot aantal klachten ingediend over de nieuwe tv-reclame voor de autoverzekeringen van Allsecur van Allianz.

De RCC zegt de commercial op 10 februari te bespreken. In het filmpje, met als titel ‘Jump’, springen allerlei mensen van (soms hoge) daken van kantoorgebouwen af. Je ziet die mensen soms langskomen vanuit het raam. Op het laatst blijkt dat hun val wordt gesmoord in bergen kussens van Allsecur.
De klagers achten het filmpje dat sinds 12 januari op tv is in strijd met het fatsoen, nodeloos kwetsend, angstaanjagend en/of een gevaar voor kinderen en de volksgezondheid mede gelet op het gevaar voor navolging. Alice van Hal reageert namens Allsecur op AmWeb, de website van Assurantie Magazine: ‘Uit consumentenonderzoek weten we dat veel klanten het sluiten van een autoverzekering ervaren als een sprong in het diepe. Dit gevoel hebben we in de commercial als een metafoor uitgebeeld.’
Lezers van de Assurantie Magazine-site reageren ook afkeurend. ‘Deze akelige, smakeloze commercial deed mij meteen denken aan de mensen die op 9/11 uit de Twin Towers sprongen. Helaas lagen er toen geen bergen kussens op het trottoir…’. Een ander vindt dat ook de vorige Allsecur-spot veel weg had van de ‘vreemdsoortige stadsjongerenage’ om willekeurige voorbijgangers een klap te verkopen, en dit vervolgens te filmen. ‘Ook deze spot lokte misdadig gedrag uit, en had verboden moeten worden.’
Op de website van Adformatie reageren veel mensen uit het reclamevak instemmend met de klagers. ‘Het deed mij direct denken aan de uit de Twin Towers springende/vallende mensen… Walgelijk filmpje’, zegt iemand. Een ander: ‘Nu nog wachten op alle directeurs van de reclamebureaus die gaan springen.’ En weer een ander: ‘Walgelijke reclame en onnodig kwetsend voor een heleboel mensen met nare ervaringen.’
Een ander relativeert juist: ‘Ach, veel mensen wíllen zich ook graag gekwetst voelen, lijkt met wel. Doet me een beetje denken aan mijn zwaar gereformeerde buurman van vroeger (ergens op de Veluwe) die altijd vond dat anderen ‘aanstoot gaven’. Het was nog nooit in hem opgekomen dat hij misschien juist zelf degene was die altijd aanstoot nám aan iedereen. Je kunt ook geweoon wegzappen of de commercial negeren. Maar nee, laten we vooral lekker reageren dat-ie ons kwetst. Dan tellen we mee! Dan worden we gehoord!’

De commercial is gemaakt door Piebe Piebenga en Darre van Dijk van Ogilvy Amsterdam, ook het reclamebureau van Ford. Allsecur is ook hoofdsponsor van de AutoRAI in april.

Zie ook: Ondanks crisis meer besteed aan autoreclame in 2008 

Zie ook: Volvo haakt in op Obama

 

TV-commercial autoverzekeraar Allsecur valt verkeerd - Automobielmanagement.nl

TV-commercial autoverzekeraar Allsecur valt verkeerd

Bij de Reclame Code Commissie is een groot aantal klachten ingediend over de nieuwe tv-reclame voor de autoverzekeringen van Allsecur van Allianz.

De RCC zegt de commercial op 10 februari te bespreken. In het filmpje, met als titel ‘Jump’, springen allerlei mensen van (soms hoge) daken van kantoorgebouwen af. Je ziet die mensen soms langskomen vanuit het raam. Op het laatst blijkt dat hun val wordt gesmoord in bergen kussens van Allsecur.
De klagers achten het filmpje dat sinds 12 januari op tv is in strijd met het fatsoen, nodeloos kwetsend, angstaanjagend en/of een gevaar voor kinderen en de volksgezondheid mede gelet op het gevaar voor navolging. Alice van Hal reageert namens Allsecur op AmWeb, de website van Assurantie Magazine: ‘Uit consumentenonderzoek weten we dat veel klanten het sluiten van een autoverzekering ervaren als een sprong in het diepe. Dit gevoel hebben we in de commercial als een metafoor uitgebeeld.’
Lezers van de Assurantie Magazine-site reageren ook afkeurend. ‘Deze akelige, smakeloze commercial deed mij meteen denken aan de mensen die op 9/11 uit de Twin Towers sprongen. Helaas lagen er toen geen bergen kussens op het trottoir…’. Een ander vindt dat ook de vorige Allsecur-spot veel weg had van de ‘vreemdsoortige stadsjongerenage’ om willekeurige voorbijgangers een klap te verkopen, en dit vervolgens te filmen. ‘Ook deze spot lokte misdadig gedrag uit, en had verboden moeten worden.’
Op de website van Adformatie reageren veel mensen uit het reclamevak instemmend met de klagers. ‘Het deed mij direct denken aan de uit de Twin Towers springende/vallende mensen… Walgelijk filmpje’, zegt iemand. Een ander: ‘Nu nog wachten op alle directeurs van de reclamebureaus die gaan springen.’ En weer een ander: ‘Walgelijke reclame en onnodig kwetsend voor een heleboel mensen met nare ervaringen.’
Een ander relativeert juist: ‘Ach, veel mensen wíllen zich ook graag gekwetst voelen, lijkt met wel. Doet me een beetje denken aan mijn zwaar gereformeerde buurman van vroeger (ergens op de Veluwe) die altijd vond dat anderen ‘aanstoot gaven’. Het was nog nooit in hem opgekomen dat hij misschien juist zelf degene was die altijd aanstoot nám aan iedereen. Je kunt ook geweoon wegzappen of de commercial negeren. Maar nee, laten we vooral lekker reageren dat-ie ons kwetst. Dan tellen we mee! Dan worden we gehoord!’

De commercial is gemaakt door Piebe Piebenga en Darre van Dijk van Ogilvy Amsterdam, ook het reclamebureau van Ford. Allsecur is ook hoofdsponsor van de AutoRAI in april.

Zie ook: Ondanks crisis meer besteed aan autoreclame in 2008 

Zie ook: Volvo haakt in op Obama