Dat blijkt uit een groot onderzoek naar wat merken verleidelijk maakt door merkenadviesbureau BR-ND Positioneringsgroep. Dergelijke combinaties in verschillende productsegmenten komen vaker voor. Neem Smart en Apple. Beide merken combineren ‘esthetiek en speelsheid’. Onderzoeker Alexander Koene van BR-ND Positioneringsgroep in Het Financieele Dagblad: "Het is net als bij de ideale schoonzoon.  Die is behalve sociaal en betrouwbaar ook ambitieus en succesvol." Koene verwonderde zich over het feit dat Marlboro in elk land waar het begon veertig procent marktaandeel haalde. Hij startte drie jaar geleden een zoektocht naar wat merken verleidelijk maakt. Grote ondernemingen als Achmea, Sara Lee, FrieslandCampina en Delta Lloyd betalen eraan mee.
De eerste onderzoeksuitkomsten zetten meteen een paar marketingwijsheden op losse schroeven. Aangetoond is dat merken gewilder worden naarmate ze meer raken aan dingen die mensen belangrijk vinden in hun leven, zoals veiligheid, status of seksualiteit. En, wat opmerkelijker is, er zijn sterke aanwijzingen dat bijzondere combinaties van die belangen of emoties aantrekkelijk zijn voor iedereen. Dat geldt ongeacht de productcategorie.

Dat is de heilige graal voor elke marketeer. Het zou betekenen dat er succesrecepten bestaan die merken onweerstaanbaar maken. Bovendien lijkt het erop dat die toverformules vaak een cocktail zijn van tegenstrijdige emoties. Net als mensen worden merken verleidelijker als ze niet al te voorspelbaar en eendimensionaal zijn. Vaak gaat het om een combinatie van egoïstische en sociale kenmerken, soms aangevuld met ambitie.
In de koffiemarkt bleken Douwe Egberts en Senseo, die veel belangen raken, ook veel verleidelijker dan Perla en Lavazza. Senseo is bovendien interessant door de combinatie van de gezelligheid van Douwe Egberts met de innovatie van Senseo.
Superverleidelijke merken zijn Unox, Nokia,Chanel, Zwitsal, Douwe Egberts, Senseo en Grrolsch. De minst verleideljke merken: C&A, Motorola en Oranjeboom.